Marcowa sprzedaż jednak na minusie
Sprzedaż detaliczna spadła w marcu o 0,3% r/r, minimalnie poniżej prognoz zakładających wzrost o 0,3-0,4% r/r. W zeszłym miesiącu na zachowania konsumentów oddziaływały dwa czynniki: późna Wielkanoc, obniżająca sprzedaż żywności, oraz odbicie sprzedaży dóbr trwałych. Dlatego ten odczyt postrzegamy jako pozytywny i wyłamujący się z ogólnej marcowej smuty.
W sprzedaży detalicznej marzec i kwiecień są specyficznym okresem. Ruchoma Wielkanoc bowiem znacząco wpływa na moment wystąpienia największej kumulacji zakupów żywności (im wcześniejszy termin, tym wyższa dynamika sprzedaży w marcu – por. wykres) i – z uwagi na dużą wagę żywności w sprzedaży ogółem (prawie 26%) – powoduje znaczące wahnięcia dynamiki sprzedaży między tymi dwoma miesiącami. Na ogół Wielkanocy można przypisać nawet 2-3 pkt. proc. wahnięcia dynamiki sprzedaży w tym okresie i jest to czynnik, który ma potrafi zamaskować trendy we wszystkich innych kategoriach sprzedaży.
Sprzedaż detaliczna żywności a moment wystąpienia Wielkanocy
Uwaga: moment wystąpienia Wielkanocy to % okresu marzec-kwiecień (61 dni), który w danym roku nastąpił do niedzieli wielkanocnej włącznie
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy
Tak było również w 2025 r. Z jednej strony bowiem zaobserwowaliśmy wyhamowanie sprzedaży żywności (w cenach stałych z -2,2 do -9,4% r/r). Z drugiej strony, w marcu mocno przyspieszyła sprzedaż dóbr trwałego użytku: samochodów (z 5,1 do 18,4% r/r) oraz mebli, RTV i AGD (5,8 do 12,9% r/r). Obrazu sprzedaży ogółem dopełnia niezły wynik odzieży i obuwia (6,7% r/r) oraz hamowanie sprzedaży kosmetyków i farmaceutyków (do 5% r/r). Z naszej perspektywy największym rozczarowaniem jest zachowanie kategorii „Pozostałe” (czyli generalnie sklepów budowlanych), sprzedaż której spadła w marcu o 12,2% r/r. Gdyby nie to, konsensus i my trafilibyśmy sprzedaż w punkt.
Sprzedaż detaliczna towarów w podziale na kategorie (% r/r, ceny stałe)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy
Na koniec rzut oka na sprzedaż w ujęciu odsezonowanym. W takiej wersji sprzedaż wzrosła w marcu o 1,9% m/m, wyrównując tym samym większość strat z poprzedniego miesiąca, który pozostaje w naszej ocenie słaby. Cały kwartał zamyka się wzrostem sprzedaży o 1,1% r/r, co jest wynikiem dość słabym, ale nie katastrofalnym. Na podstawie dostępnych na dziś danych szacujemy, że konsumpcja prywatna w I kwartale b.r. wzrosła o ok. 3% r/r (konsumpcja jest praktycznie niewrażliwa na moment wystąpienia Wielkanocy!). Po marcowej paczce danych miesięcznych z kolei oceniamy, że polska gospodarka urosła w I kwartale o 3,2% r/r, nieco poniżej pierwotnych założeń (3,5%), głównie z uwagi na wolniejszy od zakładanego start inwestycji.
Sprzedaż detaliczna i konsumpcja prywatna (koniec 2019 = 100%)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy
This publication (hereinafter referred to as the ‘Publication’) prepared by the Macroeconomic Analysis Department of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (hereinafter referred to as ‘Pekao S.A.’) constitutes a commercial publication and is for information purposes only. Nothing contained herein shall form the basis of any contract or commitment whatsoever, in particular it shall not constitute an offer within the meaning of Article 66 of the Civil Code. The publication does not constitute a recommendation provided within the framework of investment advisory services, investment analysis, financial analysis or any other recommendation of a general nature concerning transactions in financial instruments, an investment recommendation within the meaning of Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse or investment advice of a general nature concerning investment in financial instruments, and the information contained therein cannot be regarded as a proposal to purchase any financial instruments, an investment or tax advisory service or as a form of providing legal assistance. The publication has not been prepared in accordance with legal requirements ensuring the independence of investment research and is not subject to any prohibitions on the dissemination of investment research and does not constitute investment research.