Polski konsument wraca do gry
W przeciwieństwie do produkcji przemysłowej i budowlano-montażowej sprzedaż detaliczna nie pozostawiła żadnych wątpliwości i niuansów - to duża pozytywna niespodzianka. Wskazuje ona na możliwe ryzyka w górę dla konsensusowej prognozy stabilnego wzrostu konsumpcji prywatnej w 2025 r.
Największą niespodziankę na początku roku sprawił ten silnik wzrostu gospodarczego, w który mało kto wierzył, czyli polski konsument. Sprzedaż detaliczna wzrosła w styczniu o 4,8% r/r, bijąc na głowę naszą prognozę (0,5% r/r) i konsensus (1,7% r/r). To najwyższy wzrost sprzedaży detalicznej od maja zeszłego roku i jedna z większych pozytywnych niespodzianek w ostatnich latach. Co się wydarzyło w styczniu?
Sprzedaż detaliczna towarów (% r/r)
Źródło: GUS, Macrobond, Pekao Analizy
W stosunku do naszych założeń wyższy okazał się wzrost sprzedaży samochodów i farmaceutyków (po ok. 5 pkt. proc.), żywności (2 pkt. proc.) oraz mebli i sprzętu RTV i AGD (prawie 15 pkt. proc. – sic!). Poniżej prognoz ukształtowała się za to sprzedaż „galeriowa” (książki, prasa i pozostałe wyspecjalizowane sklepy – 8 pkt. proc. rozczarowania). Generalnie, nie widzimy w styczniowej sprzedaży ewidentnych jednorazowych zdarzeń. Wręcz przeciwnie – zaskoczenie dotyczyło kilku kategorii a większość dynamik ze stycznia nie wybiega poza wieloletnie wzorce sezonowe. Być może jedynym wyjątkiem jest sprzedaż mebli, RTV i AGD – w styczniu spadła ona jedynie o 17% m/m wobec typowego wzorca spadków o 25-35% m/m. Tak dobry styczeń nastąpił jednak po najgorszym grudniu w historii (+7,7% m/m wobec typowego wzrostu 15-30% m/m). Skąd więc zaskoczenie? Bo na przełomie 2022/23 i 2023/24 słabość grudnia nie miała aż takich efektów. Powrót takiego styczniowego nadrabiania zaległości po dwóch latach oszczędzania wygląda więc na ważny sygnał, nawet jeśli jest przesadzony.
Dynamika sprzedaży mebli, RTV i AGD w grudniu i styczniu (% m/m)
Źródło: GUS, Pekao Analizy
Jeden miesiąc wiosny nie czyni i nie należy przeceniać znaczenia styczniowej niespodzianki. Tym niemniej, dynamika sprzedaży i jej struktura oraz dość pozytywne sygnały płynące z badań koniunktury konsumenckiej każą sądzić, że „coś” w konsumpcji drgnęło. Tym „czymś” jest zakończenie procesu odbudowy oszczędności. Jak wskazywaliśmy w naszych wcześniejszych publikacjach, to oznacza, że wzrost konsumpcji w 2025 r. będzie równy wzrostowi realnych dochodów gospodarstw domowych (w przeciwieństwie do 2024 r., kiedy był 2,5x mniejszy). Jeśli konsumenci włączą wygładzanie konsumpcji, może zresztą być nawet większy. Tym niemniej, mechanika jest tu podobna. Na 2025 r. zakładaliśmy wzrost konsumpcji prywatnej o 3% (bez zmian w stosunku do 2024 r.) i nawet w takim scenariuszu polska gospodarka powinna urosnąć w 2025 r. o 4% (dzięki inwestycjom). Jeśli wzrost konsumpcji okaże się wyższy, osiągnięcie czwórki z przodu będzie jeszcze łatwiejsze.
This publication (hereinafter referred to as the ‘Publication’) prepared by the Macroeconomic Analysis Department of Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna (hereinafter referred to as ‘Pekao S.A.’) constitutes a commercial publication and is for information purposes only. Nothing contained herein shall form the basis of any contract or commitment whatsoever, in particular it shall not constitute an offer within the meaning of Article 66 of the Civil Code. The publication does not constitute a recommendation provided within the framework of investment advisory services, investment analysis, financial analysis or any other recommendation of a general nature concerning transactions in financial instruments, an investment recommendation within the meaning of Regulation (EU) No 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse or investment advice of a general nature concerning investment in financial instruments, and the information contained therein cannot be regarded as a proposal to purchase any financial instruments, an investment or tax advisory service or as a form of providing legal assistance. The publication has not been prepared in accordance with legal requirements ensuring the independence of investment research and is not subject to any prohibitions on the dissemination of investment research and does not constitute investment research.