11.12.2025
Uważaj! Oszuści podszywają się pod Biuro Informacji Kredytowej S.A. (BIK) i wysyłają fikcyjne zawiadomienia
Przestępcy wykorzystują wizerunek BIK, aby wyłudzić pieniądze. Informują o rzekomym procesie „wyzerowania zdolności kredytowej” i nakłaniają do wypłaty środków w placówce bankowej, a następnie wpłaty na wskazany rachunek poprzez wpłatomat. Cały czas utrzymują kontakt telefoniczny, manipulując rozmówcą, aby nie ujawniał szczegółów pracownikom banku.
Jak działają oszuści?
- Podszywają się pod BIK i wywołują presję czasu.
- Instruują, aby wypłacić pieniądze i wpłacić je na wskazany rachunek.
- Utrzymują stały kontakt telefoniczny, kontrolując przebieg działań.
Pamiętaj:
- BIK nie udziela pożyczek, ani nie kontaktuje się z klientami w sprawie zadłużeń – gromadzi jedynie dane przekazane przez banki i instytucje finansowe.
- Jeśli rozmówca wywołuje presję czasu – rozłącz się i samodzielnie skontaktuj się z infolinią Banku, odwiedź oddział lub zadzwoń do swojego opiekuna klienta. Przekaż pracownikowi banku szczegóły zdarzenia.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
- Zastrzeż karty i zablokuj dostępy do bankowości elektronicznej: w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wybierz: Ustawienia > Bezpieczeństwo > Zablokuj kartę lub dostępy) albo telefonicznie dzwoniąc pod numer 519 222 222. Opłata za połączenie zgodnie z taryfą operatora.
- Zgłoś oszustwo na infolinii banku (519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.
Z pozdrowieniami
Centrum Bezpieczeństwa Banku