04.11.2025
Black Week, Black Friday i Cyber Monday – kupuj bezpiecznie z cyberPEKAO!
Okres wielkich promocji to nie tylko okazja na tańsze zakupy, ale też czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców. W gąszczu „super okazji” łatwo stracić czujność. Sprawdź, jak nie dać się oszukać:
Zawsze weryfikuj sprzedawcę
- Sprawdź opinie o sklepie lub użytkowniku.
- Zweryfikuj dane przedsiębiorcy (adres, NIP, REGON) czy firma zarejestrowana jest w CEIDG lub KRS.
- Jeśli coś na stronie wygląda nietypowo, sklep posiada niejasną politykę zwrotów lub masz inne wątpliwości, zrezygnuj z zakupu.
Uważnie sprawdzaj adres strony
- Fałszywe strony mogą wyglądać niemal identycznie jak oryginały.
- Zwróć uwagę na błędy językowe, dziwne czcionki i literówki w adresie.
- Zanim dokonasz płatności lub wpiszesz dane logowania do bankowości elektronicznej, dokładnie sprawdź adres strony www na której się znajdujesz.
Nie klikaj w podejrzane reklamy i maile
- Oszuści kuszą rabatami, konkursami i „limitowanymi” ofertami.
- Kliknięcie może prowadzić do strony służącej do wyłudzania danych lub pieniędzy.
- Płać tylko przez znanych operatorów i sprawdzone strony.
Zachowaj ostrożność na portalach sprzedażowych
- Nie daj się presji czasu – „oferta tylko przez chwilę” to częsty trik.
- Kontaktuj się ze sprzedawcą tylko przez portal sprzedażowy i nie klikaj w linki do płatności przesłane w wiadomościach prywatnych.
Płacąc za zakupy zwracaj uwagę na to, czy transakcja jest realizowana przez znanego operatora płatności (np. Tpay, PayU lub Przelewy24), a adres strony na której się znajdujesz jest właściwy. Login, hasło oraz dane karty płatniczej (numer, datę ważności oraz kod CVC/CVV) podawaj dopiero, gdy jesteś pewny, że wszystko jest w porządku.
Bądź cyberczujny – Twoje dane i pieniądze są cenne. Zakupy online mogą być bezpieczne, jeśli zachowasz zdrowy rozsądek.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
- Zastrzeż karty i zablokuj dostępy do bankowości elektronicznej: w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wybierz: Ustawienia > Bezpieczeństwo > Blokowanie kanałów dostępu) lub telefonicznie dzwoniąc pod numer 519 222 222.
- Zgłoś oszustwo na infolinii banku (519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.
Życzymy bezpiecznych zakupów
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.