04.11.2025

Black Week, Black Friday i Cyber Monday – kupuj bezpiecznie z cyberPEKAO!

Okres wielkich promocji to nie tylko okazja na tańsze zakupy, ale też czas wzmożonej aktywności cyberprzestępców. W gąszczu „super okazji” łatwo stracić czujność. Sprawdź, jak nie dać się oszukać:

Zawsze weryfikuj sprzedawcę

  • Sprawdź opinie o sklepie lub użytkowniku.
  • Zweryfikuj dane przedsiębiorcy (adres, NIP, REGON) czy firma zarejestrowana jest w CEIDG lub KRS. 
  • Jeśli coś na stronie wygląda nietypowo, sklep posiada niejasną politykę zwrotów lub masz inne wątpliwości, zrezygnuj z zakupu.

 Uważnie sprawdzaj adres strony

  • Fałszywe strony mogą wyglądać niemal identycznie jak oryginały.
  • Zwróć uwagę na błędy językowe, dziwne czcionki i literówki w adresie.
  • Zanim dokonasz płatności lub wpiszesz dane logowania do bankowości elektronicznej, dokładnie sprawdź adres strony www na której się znajdujesz. 

Nie klikaj w podejrzane reklamy i maile

  • Oszuści kuszą rabatami, konkursami i „limitowanymi” ofertami.
  • Kliknięcie może prowadzić do strony służącej do wyłudzania danych lub pieniędzy.
  • Płać tylko przez znanych operatorów i sprawdzone strony.

Zachowaj ostrożność na portalach sprzedażowych

  • Nie daj się presji czasu – „oferta tylko przez chwilę” to częsty trik.
  • Kontaktuj się ze sprzedawcą tylko przez portal sprzedażowy i nie klikaj w linki do płatności przesłane w wiadomościach prywatnych.

Płacąc za zakupy zwracaj uwagę na to, czy transakcja jest realizowana przez znanego operatora płatności (np. Tpay, PayU lub Przelewy24), a adres strony na której się znajdujesz jest właściwy. Login, hasło oraz dane karty płatniczej (numer, datę ważności oraz kod CVC/CVV) podawaj dopiero, gdy jesteś pewny, że wszystko jest w porządku.

Bądź cyberczujny – Twoje dane i pieniądze są cenne. Zakupy online mogą być bezpieczne, jeśli zachowasz zdrowy rozsądek.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zastrzeż karty i zablokuj dostępy do bankowości elektronicznej: w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wybierz: Ustawienia > Bezpieczeństwo > Blokowanie kanałów dostępu) lub telefonicznie dzwoniąc pod numer 519 222 222. 
  • Zgłoś oszustwo na infolinii banku (519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.


Życzymy bezpiecznych zakupów
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.