05.12.2025
Święta bez niespodzianek – zadbaj o swój spokój i bezpieczeństwo z cyberPEKAO
Okres przedświąteczny to czas radości, zakupów i spotkań z bliskimi. Niestety, to także okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Oszuści wykorzystują nasz pośpiech, aby wyłudzić nasze dane lub pieniądze. Najczęściej podszywają się pod firmy kurierskie, sklepy internetowe i platformy sprzedażowe, wysyłając fałszywe wiadomości SMS lub e-mail.
Takie wiadomości mogą zawierać:
- informację o niedostarczonej przesyłce i konieczności dopłaty,
- link do „promocji” lub „nowego rachunku”,
- prośbę o podanie danych karty lub danych do logowania.
Kliknięcie w link i podanie danych może skutkować utratą pieniędzy lub przejęciem Twojego konta. Aby tego uniknąć poznaj nasze rady na spokojne i bezpieczne święta:
- Sprawdzaj adres strony, zanim podasz jakiekolwiek dane – upewnij się, że jest to oficjalna strona usługodawcy.
- Nie podawaj danych logowania do bankowości internetowej na stronach otwartych z linków w SMS-ach, e-mailach czy komunikatorach.
- Nie wpisuj danych karty płatniczej ani kodów autoryzacyjnych na stronach z linków przesłanych w wiadomościach.
- Czytaj uważnie komunikaty autoryzacyjne – nie potwierdzaj transakcji, których sam nie zleciłeś.
- Unikaj pośrednich transakcji – płać tylko w autoryzowanych serwisach płatności (np. TPay, PayU czy Przelewy24).
Jak się chronić?
- Włącz ochronę behawioralną w aplikacji PeoPay lub serwisie Pekao24. To dodatkowe zabezpieczenie chroniące przed cyberprzestępcami. Szczegóły dotyczące weryfikacji behawioralnej znajdziesz na stronie.
- Loguj się do Pekao24 przy użyciu klucza sprzętowego lub aplikacji PeoPay. Logowanie dwuskładnikowe zwiększa bezpieczeństwo Twojego konta. Sprawdź, jak je włączyć na stronie: www.pekao.com.pl.
- Ustaw limity i włącz powiadomienia o zdarzeniach na koncie. Możesz to zrobić w serwisie Pekao24 lub w aplikacji mobilnej PeoPay.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:
- Zastrzeż karty i zablokuj dostępy do bankowości elektronicznej: w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wybierz: Ustawienia > Bezpieczeństwo > Blokowanie kanałów dostępu) lub telefonicznie dzwoniąc pod numer 519 222 222.
- Zgłoś oszustwo na infolinii banku (519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
- Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.
Życzymy bezpiecznych świąt!
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.