Ochrona behawioralna

Wzmocnij swoje bezpieczeństwo, włączając usługę ochrony behawioralnej – mechanizm weryfikujący Twój indywidualny profil zachowań w bankowości elektronicznej.

Włącz dodatkową usługę ochrony behawioralnej w bankowości elektronicznej (serwisie Pekao24 lub aplikacji PeoPay). Twój sposób pisania na klawiaturze, poruszania kursorem czy przesuwania palcem po ekranie może posłużyć do stworzenia indywidualnego profilu behawioralnego. Profil ten zwiększa bezpieczeństwo Twoich danych i środków finansowych w bankowości elektronicznej.

Zgodę na włącznie usługi możesz wyrazić od 1 lipca 2025 r., a sama usługa zacznie działać od 1 września 2025 roku. 

Ochrona oparta na profilu zachowań Ochrona behawioralna polega na stworzeniu niepowtarzalnego profilu Twojego zachowania na podstawie sposobu, w jaki obsługujesz urządzenia (telefon lub komputer) podczas logowania i korzystania z bankowości elektronicznej.
Włącz ochronę w aplikacji i serwisie Zgodę na włączenie ochrony behawioralnej możesz wyrazić w aplikacji PeoPay, serwisie Pekao24 lub podczas wizyty w palcówce banku. Ochrona działa w tle i po aktywacji nie wymaga od Ciebie dodatkowych działań.
Darmowe wzmocnienie bezpieczeństwa Usługa ochrony behawioralnej jest bezpłatna i działa w aplikacji PeoPay zainstalowanej na telefonach z Androidem lub iOS oraz na komputerze podczas korzystania z serwisu Pekao24.
Ochrona przed oszustwami Dzięki ochronie behawioralnej możemy wzmocnić bezpieczeństwo Twoich danych i pieniędzy, np. w przypadku, gdy oszust przechwyci lub wyłudzi od Ciebie dane logowania do bankowości elektronicznej, możemy zablokować jego działania na Twoim koncie.

Jak działa ochrona behawioralna?

Badamy i analizujemy np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania smartfona. W sytuacji, gdy aktywność na Twoim koncie będzie znacząco różnić się od Twojego profilu, np. gdy ktoś inny zaloguje się do aplikacji, możemy się z Tobą skontaktować, żeby potwierdzić wykonywaną operację. 
Dane, które analizujemy podczas weryfikacji behawioralnej: 

  • najczęściej używane klawisze, 
  • tempo pisania,
  • sposób poruszania myszką,
  • sposób przewijania ekranu,
  • sposób korzystania z ekranu dotykowego
  • sposób trzymania urządzenia mobilnego (poprzez dane pozyskiwane z akcelerometru i żyroskopu, a więc swego rodzaju „czujników” wbudowanych np. w telefon czy tablet).
Krok 1.

Po zalogowaniu do serwisu Pekao24 kliknij w profil przy swoim nazwisku i wybierz zakładkę „Ustawienia".

Krok 2.

Przejdź do zakładki „Zgody i oświadczenia".

Rozwiń pierwszą belkę: „Zgody na dodatkową ochronę przed oszustami".

Krok 3.

Zapoznaj się z treścią zgód klikając w „Pokaż treść zgody pod każdą z nich".

Następnie wybierz „Zmień zgody".

Krok 4.

Zaznacz wyrażenie zgód na przetwarzanie Twoich danych behawioralnych przez nas oraz przez Biuro Informacji Kredytowej (BIK S.A.).

Możesz także jeszcze raz zapoznać się z treścią zgód oraz informacjami dodatkowymi na temat ochrony behawioralnej.

Po zaznaczeniu zgód kliknij „Dalej".

Krok 5.

Sprawdź, czy wszystko się zgadza na podsumowaniu.

Kliknij „Zapisz".

Krok 6.

Zgoda na ochronę behawioralną jest włączona.

  • Pytania i odpowiedzi

    • Jak włączyć usługę ochrony behawioralnej, czyli dodatkowe zabezpieczenie swojego konta?

      Aktywacji usługi możesz dokonać w dowolnym momencie w placówce banku, aplikacji mobilnej PeoPay lub serwisie internetowym Pekao24. Aby to zrobić w bankowości elektronicznej - po zalogowaniu do serwisu Pekao24 lub aplikacji PeoPay wybierz: Ustawienia > Zgody i oświadczenia > Zgody na dodatkową ochronę przed oszustami.

      Objęcie dodatkową ochroną wymaga od Ciebie wyrażenia zgód na przetwarzanie danych behawioralnych przez nas (Bank Pekao S.A.) oraz Biuro Informacji Kredytowej S.A. (BIK). Ze zgodami możesz zapoznać się poniżej (Pliki do pobrania).

    • Czym jest weryfikacja behawioralna?

      Weryfikacja behawioralna to forma identyfikacji klienta. Udzielenie przez Ciebie zgody na ochronę behawioralną pozwoli na stworzenie niepowtarzalnego profilu Twojego zachowania w oparciu o sposób, w jaki korzystasz ze swojego telefonu lub komputera podczas logowania do bankowości elektronicznej. Badamy i analizujemy np. sposób klikania, przewijania ekranu, wpisywania danych, a nawet trzymania telefonu. 
      Przykładowe dane, które analizujemy to:  

      • najczęściej używane klawisze 
      • tempo pisania,
      • sposób poruszania myszką,
      • sposób przewijania ekranu,
      • sposób korzystania z ekranu dotykowego
      • sposób trzymania urządzenia mobilnego (poprzez dane pozyskiwane z akcelerometru i żyroskopu, a więc swego rodzaju „czujników” wbudowanych np. w telefon czy tablet).
    • Dlaczego zbieracie dane behawioralne i jak będziecie to robić?

      Wprowadzamy nowe rozwiązanie, aby podnieść poziom bezpieczeństwa bankowości elektronicznej. Dzięki weryfikacji behawioralnej będziemy mogli wychwycić i odpowiednio zareagować w sytuacji, gdy osoba nieuprawniona uzyska dostęp do Twojej bankowości elektronicznej. Dzięki temu będziesz mniej narażony na utratę środków w wyniku działania przestępców. Ze względów prawnych przed uruchomieniem mechanizmów ochrony behawioralnej musisz wyrazić odpowiednią zgodę.

      Ochrona behawioralna działa w tle i po aktywacji nie wymaga od Ciebie dodatkowych działań. 
       

    • Jakie mam korzyści z włączenia ochrony behawioralnej?

      W sytuacji, gdy Twoja aktywność w bankowości elektronicznej będzie znacząco różnić się od wypracowanego profilu, informacja o tym może być wykorzystana przez systemy antyfraudowe. To pozwoli na skuteczniejszą ocenę ryzyka transakcji i skierowania jej np. do procesu dodatkowej weryfikacji telefonicznej. Czyli nawet, gdyby oszuści wyłudzili od Ciebie Twoje dane do bankowości elektronicznej i zalogują się na konto, mamy większe szanse, aby zapobiec kradzieży Twoich środków finansowych.

    • Czy moja prywatność jest bezpieczna? Jak ochrona behawioralna ma się do danych osobowych?

      Analizujemy jedynie techniczny sposób w jaki korzystasz z serwisu internetowego Pekao24 czy aplikacji PeoPay. Nie zbieramy żadnych wrażliwych danych, np. danych osobowych. Dane behawioralne służą wyłącznie do zwiększenia bezpieczeństwa naszych Twoich danych i środków finansowych.

    • Czy mogę wyłączyć zgodę na ochronę behawioralną?

      Każdy klient, który wyrazi zgodę na ochronę behawioralną, w każdej chwili może ją wycofać. Wycofanie zgody jest tak samo proste i dostępne jak jej udzielenie. Można to zrobić w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wchodząc w Ustawienia > Zgody i oświadczenia > Zgody na dodatkową ochronę przed oszustami), a także składając odpowiednią dyspozycję w oddziale banku lub na infolinii. Zakres zbieranych danych jest opisany w dodatkowych informacjach towarzyszących udzieleniu zgody. Bank nie ma również podstawy prawnej do przetwarzania tych danych w innym celu niż wzmocnienie bezpieczeństwa.

  • Pliki do pobrania

    Informacja Banku Pekao S.A. o przetwarzaniu danych osobowych_PL

    Pobierz plik

    Informacja BIK S.A. o przetwarzaniu danych osobowych_PL

    Pobierz plik

    Information of Bank Pekao S.A. on the processing of personal data_ENG

    Pobierz plik

    Information of BIK S.A. on the processing of personal data_ENG

    Pobierz plik

    Iнформація Банку Pekao S.A. про обробку персональних даних_UA

    Pobierz plik

    Iнформація BIK S.A. про обробку персональних даних_UA

    Pobierz plik