23.05.2025

Podejrzana aktywność na Twoim koncie? Uważaj na telefony od oszustów

Odbierasz telefon, a Twój rozmówca podaje się za pracownika banku? Informuje o podejrzanej aktywności na Twoim koncie i straszy konsekwencjami – np. utratą środków finansowych lub blokadą konta? Bądź czujny – to może być oszust, nawet  jeśli na ekranie telefonu wyświetla się prawdziwy numer lub nazwa banku.

Pamiętaj, przestępcy mogą podszyć się pod dowolny numer telefonu. Dlatego zachowaj ostrożność, szczególnie wtedy gdy rzekomy pracownik banku poprosi Cię o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, przelania środków na inne (zapasowe) konto lub instalacji nieznanej aplikacji.

Dbaj o swoje bezpieczeństwo i…

  • Zawsze weryfikuj tożsamość pracownika banku w PeoPay lub Pekao24. Wystarczy, że podczas rozmowy powiesz, że chcesz potwierdzić tożsamość konsultanta w aplikacji mobilnej banku lub serwisie internetowym, a on wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj, nie będzie to SMS! Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronie Banku Pekao S.A.
  • Jeśli nie jesteś w stanie zweryfikować rozmówcy lub cokolwiek wzbudza Twoje podejrzenia – rozłącz się i samodzielnie skontaktuj się z bankiem. Wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
  • Nie pobieraj nieznanych aplikacji – konsultanci banku nigdy nie zachęcają do pobierania dodatkowych aplikacji, służących do zabezpieczenia konta.
  • Nigdy nie udostępnia zawartości swojego pulpitu osobom trzecim, a jeśli już musisz to pod żadnym pozorem nie loguj się wtedy do bankowości internetowej. Oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające.
  • Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, takich jak login i hasło do bankowości elektronicznej, numeru swojej karty płatniczej oraz zapisanego na jej odwrocie kodu CVV. Pracownicy banku nigdy nie proszą o takie informacje.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa:

  • Zastrzeż karty i zablokuj dostępy do bankowości elektronicznej: w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji mobilnej PeoPay (wybierz: Ustawienia > Bezpieczeństwo > Blokowanie kanałów dostępu) lub telefonicznie dzwoniąc pod numer 519 222 222. 
  • Zgłoś oszustwo na infolinii banku (519 222 222) i przekaż wszystkie niezbędne informacje.
  • Złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa policji lub prokuraturze i poinformuj o tym nasz bank.

Z pozdrowieniami
Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S.A.