Jak być bezpiecznym w Internecie? - Strefa seniora - Bank Pekao S.A.

 

Jak być bezpiecznym w internecie? 5 prostych zasad, o których warto pamiętać

Rozwój technologii przyniósł nam wiele dobrego i otworzył szereg nowych perspektyw. Dziś za pośrednictwem internetu możemy się uczyć, pracować, oglądać filmy i seriale, robić zakupy czy płacić rachunki – a to tylko kropla w morzu możliwości, jakie oferuje nam wirtualna rzeczywistość. Choć potrafimy wykonać w sieci wiele różnych czynności, to należy zastanowić się, czy wiemy, jak chronić się przed ewentualnymi niebezpieczeństwami. Nie jest to takie trudne, jak mogłoby się wydawać! W niniejszym artykule przedstawiamy pięć prostych zasad, które pozwolą pozostać ci bezpiecznym w internecie.

  • Pilnuj swoich haseł – samodzielnie
    Hasła, jakich używasz w różnych serwisach, powinny różnić się od siebie. Dzięki temu fakt, iż ktoś włamie się na twoją pocztę e-mailową, nie oznacza, że będzie znał również hasło na przykład do banku – to mogłoby bowiem poskutkować utratą wszystkich pieniędzy.
    Nie można nikomu udostępniać swoich haseł, a jeśli masz podejrzenie, że ktoś widział, jak je wpisujesz – powinieneś je natychmiast zmienić. Co ważne, nie powinno się zapisywać listy haseł w telefonie, czy na karteczce przylepionej na biurku, gdyż w ten sposób mogą one łatwo dostać się w niepowołane ręce. Jeśli boisz się, że nie zapamiętasz swoich haseł, warto skorzystać ze specjalnych do tego narzędzi na smartfonach.
     
  • Nie sprawdzaj plików nieznanego pochodzenia
    Jeśli nie spodziewałeś się otrzymania jakiegoś załącznika, nie otwieraj go zbyt pochopnie – nawet, jeśli jest on przesłany przez znajomą osobę. Przed otwarciem załącznika warto skontaktować się ze znajomym nadawcą inną drogą i upewnić się, czy rzeczywiście chciał nam coś dostarczyć. Nie można bowiem wykluczyć, iż nie padł on ofiarą hakera i nie ma pojęcia o tym, że coś wam „przesłał”.
     
  • Uważaj, na jakie strony wchodzisz
    Wiadomości e-mailowe od banków nie są niczym niespotykanym. Najczęściej mają one charakter informacyjny, a ich treść opowiada o zmianach w serwisie i nowych ofertach. Czasem zdarzają się również fałszywe wiadomości, które nie pochodzą z banku, a od oszustów. Na ogół ich treść będzie nakłaniała nas do wejścia w konkretny link, na przykład pod pretekstem zapoznania się z pełną ofertą lub do przesłania danych do logowania do bankowości internetowej. Najrozsądniej będzie tego nie robić. W przypadku pytań lepiej skontaktować się z bankiem telefonicznie lub porozmawiać na czacie z konsultantem.
     
  • Zabezpiecz swoje urządzenie
    Twoje urządzenia, a wraz z nimi na przykład konta bankowe, każdego dnia przechodzą przez trudne próby. Niezwykle ważne jest więc zapewnienie im odpowiedniego zabezpieczenia. Podstawową zasadą jest korzystanie z legalnego oprogramowania i jego regularne aktualizowanie. Nie należy bagatelizować przydatności programów antywirusowych, które powinny aktywnie działać zarówno na twoich komputerach, jak i smartfonach.
    Kluczowe w zachowaniu bezpieczeństwa w internecie jest również uważanie na to, jakie aplikacje i programy pobierasz – bezwzględnie muszą one pochodzić ze sprawdzonego źródła (najlepiej być zweryfikowane w sklepie Google Play lub App Store).
     
  • Chroń swoje dane osobowe
    Nie od dziś wiadomo, że swoich danych osobowych trzeba chronić, jak oka w głowie. Warto zwracać uwagę na to, komu powierzasz swój adres i numer telefonu, ale również numer oraz serię dowodu osobistego. Niektóre dane mogą pozwolić przestępcom na przykład na wzięcie kredytu, za którego spłatę będziesz odpowiadać. Na szczęście uniknięcie takiego scenariusza jest proste – wystarczy chronić swoje dane i nie przekazywać ich osobom trzecim.
    Niestety, często sami narażamy się na „wyciek” tych informacji. Dlatego jeśli na przykład chcesz pozbyć się starych faktur, pism z banku czy papierowego potwierdzenia z bankomatu, dobrym pomysłem będzie ich wrzucenie do niszczarki.
     

Data publikacj: 7 kwietnia 2020 r.

← powrót

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję