Internetowy słowniczek 15 internetowych pojęć - Strefa seniora - Bank Pekao S.A.

 

Internetowy słowniczek: 15 internetowych pojęć, na które natrafisz prędzej czy później

Internet to w pewnym sensie drugi, równoległy świat, który częściowo rządzi się swoimi prawami i w którym funkcjonują charakterystyczne określenia. Na szczęście przy bliższym poznaniu okazują się łatwe do zrozumienia, a im więcej czasu spędzamy w internecie, tym łatwiej połapać się w nowoczesnych pojęciach i tym samym – można sprawniej korzystać z jego dobrodziejstw.
 

Oto kilka internetowych pojęć, które warto znać:

  • Aplikacja mobilna
    Określenie stosowane w odniesieniu do programów działających na przenośnych urządzeniach, takich jak smartfon czy tablet. Aplikacje mogą służyć na przykład do wysyłania i odbierania wiadomości, przeglądania stron internetowych czy odtwarzania multimediów.
  • Bankowość internetowa
    Usługa banku, która polega na umożliwieniu dostępu do rachunku bankowego za pomocą urządzenia podpiętego do internetu, na przykład komputera czy smartfona. Dzięki bankowości internetowej możemy szybko załatwić w domu większość spraw, które dotychczas załatwialiśmy osobiście w oddziale banku – na przykład wysłać przelew czy sprawdzić stan konta.
     
  • Download
    Oznacza ściągnięcie zasobów - dokumentu, filmu, zdjęcia - na dane urządzenie, oczywiście drogą internetową. Jeśli, na przykład, znajdziemy w internecie interesujący nas program to umieszczony przy nim przycisk „Download” pozwoli nam ściągnąć go na swój komputer czy smartfon.
     
  • E-mail
    Poczta elektroniczna. Skrzynka pocztowa może znajdować się również w przestrzeni internetowej. Do internetowej skrzynki też trafia odpowiednio nadana korespondencja (oczywiście nie w fizycznej formie, tylko cyfrowej), z tym że czas doręczenia wynosi kilka sekund. Co ważne – żadnych awizo!
  • E-sklep, e-handel
    Sklep internetowy, handel internetowy. W e-sklepie można wybrać potrzebne produkty i zamówić je do domu, płacąc internetowym przelewem lub przy odbiorze. E-handel to cały sektor gospodarki, którego wartość w Polsce przekracza już 50 mld zł.
  • GIF
    Obrazek w formie animacji, najczęściej z kilkusekundowym zapętleniem. GIF-y cieszą się w internecie ogromną popularnością.
    [Gif: https://gph.is/2oW0XKw, Źródło: https://giphy.com]
  • Google
    To strona internetowa, która pozwala na wyszukiwanie innych stron oraz informacji – czyli tak zwana wyszukiwarka. Można o niej mówić jako o największym katalogu na świecie. Istnieją również inne internetowe wyszukiwarki, ale Google jest zdecydowanie najpopularniejsza. Kiedy wnuk powie: „Dziadku, czy możesz zgooglować jutrzejszą pogodę?”, będzie to oznaczało prośbę o znalezienie w internecie strony z prognozą.
  • Link
    Połączenie między jedną stroną internetową a drugą. Link może mieć postać adresu strony, np.: https://www.pekao.com.pl/, być ukryty w słowie czy obrazku. W link trzeba kliknąć, aby w mgnieniu oka znaleźć się w miejscu, do którego on prowadzi. To, że dany obrazek czy słowo są podlinkowane, czyli połączone z inną stroną, poznamy po tym, że kursor zmieni się na rączkę z wyciągniętym palcem. Możemy wówczas nacisnąć na link lewym przyciskiem myszki i otworzyć go w tym samym oknie, w którym przeglądamy daną stronę lub prawym przyciskiem myszki i wybrać opcję “Otwórz odnośnik w nowej karcie”, a wówczas strona otworzy się w nowym oknie, które znajdziemy w górnym pasku przeglądarki internetowej.
  • Logowanie
    W procesie logowania musisz podać swój identyfikator (to może być wcześniej ustalona nazwa użytkownika, Twój adres e-mail, numer klienta...) oraz hasło dostępu, aby mieć dostęp do usług i treści przeznaczonych tylko dla zarejestrowanych użytkowników. Na przykład, strona logowania Pekao [link] prosi o podanie numeru klienta, a następnie hasła. Gdy się zalogujesz, możesz w pełni korzystać z bankowości internetowej – sprawdzić stan konta, nadać przelew, zapłacić rachunki, a nawet złożyć wniosek o kredyt.
  • Media społecznościowe (ang. social media)
    Strony internetowe lub aplikacje na urządzenia mobilne, które umożliwiają tworzenie społeczności użytkowników i wymianę różnego rodzaju treści: przemyśleń, zdjęć czy prywatnych wiadomości. Najpopularniejszym medium społecznościowym jest Facebook.
  • Online/offline [czyt. onlajn / oflajn]
    Określenie na bycie w internecie lub poza nim. Online oznacza podpięty do internetu, offline – bez dostępu do sieci. Jeśli to czytasz, to najpewniej jesteś online. Jeśli twój wnuk jest offline, to prawdopodobnie przebywa z dala od komputera lub wyładował mu się telefon.
  • Smartfon
    Telefonom komórkowym bliżej dziś do komputerów. Dlatego raczej nie nazywa się ich już telefonami komórkowymi czy komórkami. Smartfon zawiera w sobie funkcjonalności zwykłego telefonu, ale dzięki dużemu, kolorowemu wyświetlaczowi oraz możliwości połączenia z internetem, pozwala dodatkowo przeglądać strony internetowe, korzystać z bankowości internetowej, czytać elektroniczne wersje gazet, oglądać wideo... To cały, multimedialny świat zamknięty w małym urządzeniu, którego jedną z funkcji jest dzwonienie.
  • Spam
    Niechciane, komercyjne wiadomości, które otrzymujemy drogą mailową (coraz częściej pojęcie to odnosi się również do niechcianych sms-ów i wiadomości na komunikatorach). Pierwotnym znaczeniem angielskiego słowa spam jest mielonka. Duża część wiadomości w internecie to taka właśnie mielonka. Jeśli więc w swojej skrzynce znajdziecie wiadomość od nadawcy, którego nie znacie lub nie jesteście pewni co to za wiadomość - najlepiej jej nie otwierać.
  • Wi-Fi
    Bezprzewodowe połączenie z internetem. Sieci Wi-Fi często dostępne są publicznie, na przykład w bibliotekach, kawiarniach, a nawet w pociągach.
  • Złośliwe oprogramowanie
    Rodzaj oprogramowania, które zostało stworzone specjalnie w celu spowodowania szkody u odbiorcy. Przeważnie występuje w formie tzw. wirusa lub konia trojańskiego. Na szczęście istnieją programy, które przed tym chronią. Warto zainteresować się tym tematem, aby wiedzieć, jak rozpoznać zagrożenie i pozostać bezpiecznym w internecie.


Data publikacj: 7 kwietnia 2020 r.

← powrót

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję