Jak założyć profil zaufany?
Profil zaufany to elektroniczna tożsamość, którą może założyć każdy dorosły obywatel naszego kraju. Posiadając ją możemy korzystać z możliwości załatwienia wielu spraw urzędowych przez internet. To spore udogodnienie i oszczędność czasu. Jak jednak założyć profil zaufany?
Sposób pierwszy - skorzystaj z bankowości internetowej
Najprostszym sposobem na założenie profilu zaufanego jest skorzystanie z bankowości elektronicznej. Bank potwierdza twoją tożsamość, korzystając z informacji, jakie zostały mu przez ciebie dobrowolnie podane. Możesz zrobić to wchodząc na swoje konto bankowe po znalezieniu zakładki dotyczącej spraw urzędowych i wniosków, lub poprzez stronę https://www.gov.pl/ wybierając swój bank i logując się do bankowości internetowej. Obecnie możliwość założenia profilu zaufanego daje ci wiele banków, a jednym z najbardziej intuicyjnych i prostszych sposobów może pochwalić się Bank Pekao S.A., o czym przeczytasz więcej tutaj.
Co jeśli nie posiadam lub nie umiem korzystać z bankowości internetowej?
Jeśli nie posiadasz bankowości elektronicznej, nie korzystasz z niej lub posiadasz konto w banku, który nie daje ci takiej możliwości – nie martw się. Jeśli masz kwalifikowany podpis elektroniczny, również zrobisz to bez wychodzenia z domu.
Co jednak w sytuacji, w której nie jesteś posiadaczem takiego podpisu? W tym przypadku również składasz wniosek przez internet, konieczne jednak będzie jego potwierdzenie w urzędzie.
Gdzie złożyć wniosek o profil zaufany?
Na początek najlepiej odwiedzić stronę www.gov.pl. Po lewej stronie menu znajdziesz zakładki. Wybierz „Profil Zaufany” a następnie „Załóż profil zaufany”. We wniosku będziesz musiał podać swoje dane osobiste, takie jak imię i nazwisko, PESEL, a także numer i seria dowodu osobistego. Konieczne będzie też podanie numeru telefonu (na który otrzymywać będziesz smsy weryfikacyjne) oraz adresu e-mail, który posłuży ci do logowania się do swojego profilu.
Podajesz również hasło, jakim zabezpieczone ma być twoje konto. Jeśli nie korzystasz z bankowości elektronicznej, musisz wybrać jeden z punktów potwierdzających w twojej okolicy. Najczęściej są to urzędy gminy, starostwa lub urzędy skarbowe. W ciągu 14 dni od złożenia wniosku udaj się do punktu, by potwierdzić jego złożenie swoim podpisem. Profil zaufany będzie gotowy do użytku zaraz po jego potwierdzeniu przez urzędnika.
Jak długo ważny jest profil zaufany?
Pamiętać należy, że profil zaufany ma swoją ważność. Wynosi ona 3 lata od dnia założenia. Po tym czasie konieczne jest złożenie wniosku o jego przedłużenie. Warto zrobić to za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub platformy ePUAP zanim jeszcze ważność profilu wygaśnie. Dzięki temu zrobisz to szybko i bez wychodzenia z domu.
Posiadanie profilu zaufanego to spore ułatwienie w dzisiejszych czasach. Dzięki niemu nie tylko załatwisz wiele spraw urzędowych, złożysz wnioski czy oświadczenia, ale również sprawdzisz ilość swoich punktów karnych, załatwisz formalności związane z zakładaniem i prowadzeniem firmy lub skorzystasz z e-recepty. Wszystko to, bez konieczności wychodzenia z domu!
Data publikacji: grudzień 2024