Bezpieczne zakupy, czyli na co trzeba uważać w sieci - Strefa seniora - Bank Pekao S.A.

 

Bezpieczne zakupy, czyli na co trzeba uważać w sieci

Zakupy w internecie są wyjątkowo wygodne i proste. Niestety nawet w sieci istnieje ryzyko natrafienia na nieuczciwego sprzedawcę, który może chcieć nas oszukać. Warto zatem dowiedzieć się więcej na temat bezpiecznych zakupów online i zapewnić sobie pełen spokój podczas internetowych transakcji.

W sieci, tak samo jak w realnym świecie, możemy czasem podczas zakupów natknąć się na nieuczciwe osoby. Przed próbą naciągnięcia może nas jednak uchronić znajomość zasad bezpiecznych zakupów online. Wystarczy przestrzegać kilku prostych reguł, aby uniknąć nieuczciwych sprzedawców.


Rób zakupy tylko w sprawdzonych serwisach

Sprawdzonymi serwisami zakupowymi są oficjalne sklepy marek, a także popularne serwisy aukcyjne. Aby trafić do oficjalnego sklepu marki, wystarczy wyszukać w sieci nazwę tej marki – jeśli prowadzi sprzedaż online, oficjalna strona powinna pojawić się na samej górze wyników wyszukiwania. Możesz także wpisać pełny adres witryny sklepu internetowego bezpośrednio w pasku swojej przeglądarki, jeśli adres ten jest Ci znany. Pamiętaj jednak, aby prawidłowo wpisać nazwę marki w wyszukiwarce lub pełny adres witryny w pasku przeglądarki.

Niezależnie od tego, czy wpisujesz adres witryny bezpośrednio w pasku przeglądarki, czy też szukasz dopiero sklepu w wyszukiwarce (np. Google), upewnij się, że Twoja strona docelowa jest bezpieczna. Możesz to sprawdzić w górnym pasku, w którym pojawia się adres strony internetowej – przed adresem powinna być widoczna mała ikona kłódki. Symbol kłódki oznacza szyfrowanie _ Twoja transakcja jest bezpieczna. Po kliknięciu na symbolu kłódki powjawi się okienko, w którym można zweryfikować czy certyfikat jest ważny i czy został wystawiony dla firmy, z której strony internetowej chcemy korzystać.
 

Dbaj o bezpieczeństwo swoich danych

Nigdy nie podawaj nikomu swojego numeru pin do karty kredytowej lub płatniczej, loginu ani hasła do banku. Login i hasło do banku są Ci potrzebne jedynie do zalogowania się na oficjalnej stronie internetowej swojego banku. Robiąc zakupy i korzystając z opcji przelewu internetowego upewnij się, że nastąpiło przekierowanie do strony Twojego banku. Adres banku w pasku przeglądarki powinien podświetlać się na zielono i ponownie mieć ikonę kłódki przed nazwą. Również poza siecią nie dawaj nikomu dostępu do swojej bankowości elektronicznej.
Bezpieczeństwo twoich danych zależy również od bezpieczeństwa urządzania, z którego dokonujesz zakupów internetowych, dlatego dbaj o to by mieć zainstalowane dostępne aktualizacje bezpieczeństwa i korzystaj z dodatkowych programów zabezpieczających (np. antywirus, firewall), które chronią komputery i urządzenia mobilne. Unikaj robienia zakupów z cudzych komputerów i urządzeń mobilnych.


Płacąc za zakupy przelewem elektronicznym, korzystaj z zaufanych pośredników

Pamiętaj, że możesz robić szybkie zakupy płacąc np. poprzez system PayU lub Przelewy24 – to zaufani pośrednicy bankowi, dzięki którym transakcje odbywają się niemal natychmiast i w dodatku w bezpieczny sposób. Wystarczy, że na ich oficjalnej stronie wybierzesz ikonę swojego banku – wtedy automatycznie nastąpi przeniesienie na stronę Twojego banku. Teraz musisz się już tylko zalogować. Podczas logowania wymagane jest wpisanie tylko wybranych znaków z hasła, podobnie jak to ma miejsce przy normalnym logowaniu do bankowości internetowej. Kwota i nazwa odbiorcy powinna być wypełniona automatycznie przez pośrednika.


Jeśli podejrzewasz, że ktoś mógł Cię oszukać podczas zakupów…

Pamiętaj, że zakupy w internecie są na ogół bezpieczne, jeśli korzystasz ze sprawdzonych portali i postępujesz zgodnie z opisanymi wyżej zasadami. Jeżeli podejrzewasz jednak, że ktoś mógł Cię oszukać (bo na przykład kontakt z firmą urwał się po dokonaniu wpłaty), poinformuj bliską osobę. Zweryfikuj sytuację z kimś zaufanym. Spróbuj także nawiązać kontakt ze sprzedającym poprzez e-mail lub telefon (takie informacje znajdziesz najczęściej na stronie sprzedawcy w zakładce “kontakt”).
Każdy konsument, ma możliwość uzyskania porady prawnej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Pomoc można uzyskać dzwoniąc na Infolinię Konsumencką pod numerami: 801 440 220 / 22 290 89 16, która dostępna jest w dni powszednie w godzinach od 8.00 do 18.00.
Ostatecznym krokiem powinno być poinformowanie banku oraz odpowiednich służb – policji. W przypadku podejrzenia oszustwa, zostanie Ci udzielona kompleksowa pomoc. 

Kontakt do Banku Pekao S.A. znajdziesz tutaj:
https://www.pekao.com.pl/kontakt.html#kontakt-z-infolinia


Data publikacj: 7 kwietnia 2020 r.

← powrót

 

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję