E-konsument - Strefa seniora - Bank Pekao S.A.

 
E-konsument - jakie mam prawa i na co zwracać uwagę, robiąc zakupy przez internet?

Kupowanie w sieci jest naprawdę proste! Co więcej, robiąc zakupy w sklepie internetowym przysługuje Ci szereg praw, które gwarantują zapewniają wygodę i bezpieczeństwo zakupów. Sprawdź, co zyskujesz, decydując się na transakcje online.

Zakupy w internecie są naprawdę wygodne. Nie musisz jechać do sklepu stacjonarnego i tracić czasu na oglądanie asortymentu. Nie musisz także samodzielnie transportować kupionego towaru do domu. Jeżeli postawisz na zakupy online z dostawą, wystarczy jedynie, że dokonasz zakupu i odbierzesz przesyłkę w progu własnego mieszkania. To świetny sposób na oszczędność czasu, a także szansa na podjęcie przemyślanej decyzji konsumenckiej – kupując z domu nie musisz nic wybierać pod presją czasu, możesz się spokojnie zastanowić nad różnymi opcjami. Co więcej, szereg praw e-konsumenta (czyli kupującego w internecie) zapewnia Ci bezpieczeństwo podczas zakupów. Jakie dokładnie prawa przysługują e-konsumentom w Polsce?

Prawa e-konsumenta w Polsce


Jeśli robisz zakupy w sklepie internetowym, masz prawo do:
  • zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny. Masz na to 14 dni kalendarzowych (od dnia kiedy towar do Ciebie dotrze). Aby dokonać zwrotu, wypełnij formularz dołączony do przesyłki lub poszukaj go na stronie internetowej sklepu. Najczęściej zwroty są dokonywane na koszt kupującego, czyli Twój – oznacza to, że musisz zapłacić za nadanie przesyłki zwrotnej. Pamiętaj też, że nie możesz zwrócić produktów spersonalizowanych ani np. żywności o krótkiej dacie ważności. Więcej informacji na temat produktów, których nie możesz zwrócić, znajdziesz w tym artykule: https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/
  • anulowania umowy zanim towar zostanie do Ciebie dostarczony (umowę zawierasz dokonując transakcji w sklepie internetowym). Aby anulować umowę, musisz wysłać do danego sklepu pisemne oświadczenie. Najczęściej jest to formularz udostępniany przez dany sklep internetowy.
  • złożenia reklamacji. Pamiętaj o dokładnym opisaniu przyczyny reklamowania zakupionego towaru, a także o określeniu swoich oczekiwań względem sprzedawcy. Możesz skorzystać z gwarancji lub rękojmi. Sprzedawca musi odpowiedzieć na Twoją reklamację w ciągu 14 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymasz odpowiedzi na reklamację, jest ona uznana za uzasadnioną.
O czym pamiętać, robiąc zakupy w sieci?

Oficjalne sklepy internetowe mają obowiązek respektowania praw e-konsumenta. Zawsze jednak czytaj regulaminy poszczególnych sklepów, aby znać zasady w nim obowiązujące. Pamiętaj również, że wybierając opcję doręczenia paczki przez kuriera, warto otworzyć przesyłkę w obecności dostawcy. Jeżeli coś jest nie tak z zakupionym towarem, poproś kuriera o spisanie protokołu.

Wiedz też, że nie musisz mieć paragonu, aby dokonać zwrotu – wystarczy wyciąg z karty płatniczej, potwierdzający transakcję. Część sklepów nie wysyła już standardowych, papierowych paragonów – dostęp do potwierdzenia transakcji jest w wielu miejscach przypisany do Twojego internetowego konta w danym sklepie. Korzystając z możliwości zwrotu w punkcie stacjonarnym (niektóre firmy oferują taką opcję), wystarczy wtedy pokazać e-paragon lub e-fakturę na telefonie lub tablecie.

Jeśli zgodnie z prawami e-konsumenta rezygnujesz z zakupów, to po zwrocie towaru do sklepu pieniądze automatycznie zostają zwrócone na Twoje konto bankowe . Oczywiście może to potrwać kilka dni. W razie jakichkolwiek problemów po dokonaniu transakcji, jeśli sytuacja ze sprzedawcą przybiera charakter sporu, możesz skorzystać z pomocy rzecznika ochrony praw konsumenta.
Nie bój się zakupów online. To naprawdę wygodne i bezpieczne!
 
Data publikacj: 24 kwietnia 2020 r.
← powrót
 

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję