E-konsument - Strefa seniora - Bank Pekao S.A.

 
E-konsument - jakie mam prawa i na co zwracać uwagę, robiąc zakupy przez internet?

Kupowanie w sieci jest naprawdę proste! Co więcej, robiąc zakupy w sklepie internetowym przysługuje Ci szereg praw, które gwarantują zapewniają wygodę i bezpieczeństwo zakupów. Sprawdź, co zyskujesz, decydując się na transakcje online.

Zakupy w internecie są naprawdę wygodne. Nie musisz jechać do sklepu stacjonarnego i tracić czasu na oglądanie asortymentu. Nie musisz także samodzielnie transportować kupionego towaru do domu. Jeżeli postawisz na zakupy online z dostawą, wystarczy jedynie, że dokonasz zakupu i odbierzesz przesyłkę w progu własnego mieszkania. To świetny sposób na oszczędność czasu, a także szansa na podjęcie przemyślanej decyzji konsumenckiej – kupując z domu nie musisz nic wybierać pod presją czasu, możesz się spokojnie zastanowić nad różnymi opcjami. Co więcej, szereg praw e-konsumenta (czyli kupującego w internecie) zapewnia Ci bezpieczeństwo podczas zakupów. Jakie dokładnie prawa przysługują e-konsumentom w Polsce?

Prawa e-konsumenta w Polsce


Jeśli robisz zakupy w sklepie internetowym, masz prawo do:
  • zwrotu zakupionego towaru bez podania przyczyny. Masz na to 14 dni kalendarzowych (od dnia kiedy towar do Ciebie dotrze). Aby dokonać zwrotu, wypełnij formularz dołączony do przesyłki lub poszukaj go na stronie internetowej sklepu. Najczęściej zwroty są dokonywane na koszt kupującego, czyli Twój – oznacza to, że musisz zapłacić za nadanie przesyłki zwrotnej. Pamiętaj też, że nie możesz zwrócić produktów spersonalizowanych ani np. żywności o krótkiej dacie ważności. Więcej informacji na temat produktów, których nie możesz zwrócić, znajdziesz w tym artykule: https://konsument.gov.pl/prawa-konsumenta-zakupy-przez-internet/
  • anulowania umowy zanim towar zostanie do Ciebie dostarczony (umowę zawierasz dokonując transakcji w sklepie internetowym). Aby anulować umowę, musisz wysłać do danego sklepu pisemne oświadczenie. Najczęściej jest to formularz udostępniany przez dany sklep internetowy.
  • złożenia reklamacji. Pamiętaj o dokładnym opisaniu przyczyny reklamowania zakupionego towaru, a także o określeniu swoich oczekiwań względem sprzedawcy. Możesz skorzystać z gwarancji lub rękojmi. Sprzedawca musi odpowiedzieć na Twoją reklamację w ciągu 14 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymasz odpowiedzi na reklamację, jest ona uznana za uzasadnioną.
O czym pamiętać, robiąc zakupy w sieci?

Oficjalne sklepy internetowe mają obowiązek respektowania praw e-konsumenta. Zawsze jednak czytaj regulaminy poszczególnych sklepów, aby znać zasady w nim obowiązujące. Pamiętaj również, że wybierając opcję doręczenia paczki przez kuriera, warto otworzyć przesyłkę w obecności dostawcy. Jeżeli coś jest nie tak z zakupionym towarem, poproś kuriera o spisanie protokołu.

Wiedz też, że nie musisz mieć paragonu, aby dokonać zwrotu – wystarczy wyciąg z karty płatniczej, potwierdzający transakcję. Część sklepów nie wysyła już standardowych, papierowych paragonów – dostęp do potwierdzenia transakcji jest w wielu miejscach przypisany do Twojego internetowego konta w danym sklepie. Korzystając z możliwości zwrotu w punkcie stacjonarnym (niektóre firmy oferują taką opcję), wystarczy wtedy pokazać e-paragon lub e-fakturę na telefonie lub tablecie.

Jeśli zgodnie z prawami e-konsumenta rezygnujesz z zakupów, to po zwrocie towaru do sklepu pieniądze automatycznie zostają zwrócone na Twoje konto bankowe . Oczywiście może to potrwać kilka dni. W razie jakichkolwiek problemów po dokonaniu transakcji, jeśli sytuacja ze sprzedawcą przybiera charakter sporu, możesz skorzystać z pomocy rzecznika ochrony praw konsumenta.
Nie bój się zakupów online. To naprawdę wygodne i bezpieczne!
 
Data publikacji: wrzesień 2023
 
← powrót