Jak opłacić rachunki bez wychodzenia z domu?
Większość z nas każdego miesiąca musi zapłacić rachunki. Opłaty za prąd, gaz, wodę czy internet są konieczne. Nie oznacza to jednak, że musimy wychodzić z domu, by je uregulować. Obecnie istnieją sposoby, dzięki którym możemy zrobić to nie tylko szybciej, ale również taniej, niż na poczcie, czy w placówce banku. Sprawdźmy więc, jak opłacić rachunki bez wychodzenia z domu.
Czego potrzebujesz, żeby płacić rachunki bez wychodzenia z domu?
Niezbędny będzie komputer lub telefon z dostępem do internetu oraz dane dostępowe do bankowości elektronicznej. Obecnie możliwość taką dają praktycznie wszystkie banki, a potrzebne dane do logowania otrzymujemy wraz z instrukcją w momencie zawierania umowy o rachunek osobisty w banku. Jeśli nie posiadasz danych dostępowych nie martw się. Wystarczy zadzwonić na infolinię lub odwiedzić placówkę bankową, aby otrzymać niezbędne informacje.
Oprócz dostępu do standardowej wersji e-bankowości, coraz częściej możemy również korzystać z dedykowanych aplikacji mobilnych banku. Na przykład Bank Pekao S.A. przygotował dla swoich klientów aplikację mobilną PeoPay, za pośrednictwem której możemy dokonać różnych płatności – w tym również uregulować rachunki. Więcej na temat tego, jak dokonać opłat zarówno przez aplikację mobilną PeoPay, jak i bankowość internetową Pekao24, przeczytasz tutaj.
Jak płacić rachunki przez internet - krok po kroku
Aby opłacić bieżące rachunki, musisz zalogować się do systemu bankowości elektronicznej. Jak już zostało wyżej wspomniane, zrobisz to za pośrednictwem strony twojego banku lub aplikacji mobilnej, którą możesz pobrać na swój telefon. Początkujące osoby lepiej radzą sobie z płatnościami na stronie, ze względu na ułatwioną możliwość wpisywania danych. Dlatego też bardziej szczegółowo omówimy ten właśnie sposób.
Po zalogowaniu się do bankowości internetowej www.pekao24.pl w zakładce „produkty” należy kliknąć w „nowy przelew” i wypełnić odpowiednie pola, a więc:
- nazwę odbiorcy (np. twojego operatora komórkowego lub dostawcy prądu),
- numer rachunku odbiorcy, czyli konta bankowego, na które mają zostać przelane środki,
- kwotę polecenia przelewu - czyli kwotę, na którą wystawiony jest rachunek,
- tytuł polecenia przelewu (przepisz go z papierowego przekazu lub opisz za co płacisz, np. „opłata za prąd za miesiąc kwiecień 2020”.
Kolejnym krokiem jest zatwierdzenie polecenia przelewu oraz jego potwierdzenie (wpisanie kodu SMS, który dotrze na twój telefon lub akceptacja płatności za pomocą aplikacji mobilnej).
W historii transakcji taki przelew od razu się pojawi i masz pewność, że transakcja została zrealizowana, a rachunek opłacony. Możesz również w każdej chwili pobrać potwierdzenie elektroniczne wykonanego przelewu, wystarczy wejść na konkretny przelew i kliknąć „potwierdzenia".
Wybierając historię transakcji możemy zrobić ponownie przelew do odbiorcy, do którego już wcześniej robiłeś przelew ale nie oddałeś go do zleceń stałych czy do listy odbiorców. Wyszukaj zrealizowany przelew w historii transakcji, następnie wejdź w szczegóły i wykonaj go ponownie.
Płacisz z regularne rachunki? Postaw na polecenie zapłaty!
Opłacanie rachunków bez wychodzenia z domu może być jeszcze łatwiejsze i prostsze. Jeśli masz rachunki, które teraz samodzielnie opłacasz, możesz zlecić w banku polecenie zapłaty (możliwość taką znajdziesz również w bankowości internetowej do wybranych dostawców). Wówczas, np. każdego miesiąca bank sam będzie pobierał z twojego konta kwotę niezbędną do opłacenia faktury. Jedyne, o czym musisz pamiętać, to zapewnienie odpowiednich środków na rachunku, aby automatyczny przelew mógł zostać wykonany w terminie. To bezpieczne rozwiązanie, a w przypadku wątpliwości związanych z daną płatnością, możesz w ciągu 8 tygodni od momentu obciążenia rachunku wystąpić o zwrot zapłaconej kwoty, bez konieczności podawania przyczyny.u
Jeśli chcesz mieć kontrolę nad swoimi środkami i decydować kiedy za co płacisz możesz dodać do listy odbiorców np. firmę której musisz zapłacić za prąd czy telefon. Zrobisz to w bankowości elektronicznie Pekao24. Wybierz „Płatności” i „Dodaj odbiorcę” wypełnij formularz jak do przelewu jednorazowego tj. nazwę, adres odbiorcy, numer rachunku oraz kwotę. Możesz wybrać opcję czy każda transakcja do tego odbiorcy ma być autoryzowana (zgodnie z wybranym przez Ciebie sposobem autoryzacji). Upewnij się, że wprowadzone dane są prawidłowe i wybierze opcję „Dalej” po czym potwierdź wprowadzanie dany autoryzując operację.
Czy płacenie rachunków przez internet daje jakieś korzyści?
To pytanie zadaje sobie wiele osób, które nie mają doświadczenia w wykonywaniu przelewów internetowych. Okazuje się, że jak najbardziej! Bankom zależy na tym, abyśmy dokonywali transakcji bezgotówkowych oraz korzystali z bankowości elektronicznej. Dlatego też wprowadzają naprawdę niewielkie opłaty za przelewy, a nawet całkowicie z nich rezygnują. Płacąc rachunki bez wychodzenia z domu możesz więc zaoszczędzić od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych w miesiącu.
A zatem płacenie rachunków przez internet to rozwiązanie bezpieczne, szybkie i wygodne, które pozwala nam nie tylko oszczędzać czas, ale również pieniądze. Warto więc nauczyć się, w jaki sposób wykonuje się przelewy internetowe i skorzystać z możliwości, jakie daje nam bankowość elektroniczna.
Data publikacji: wrzesień 2024