Zarządzanie

Postępowanie w biznesie

Kluczowym elementem naszej działalności jest budowanie stabilnej kultury organizacyjnej. W 2021 roku zdefiniowaliśmy cztery fundamentalne wartości: #prosto (prosto), #razem (razem), #odważnie (odważnie) i #odpowiedzialnie (odpowiedzialnie), które wyznaczają standardy postępowania pracowników i wspierają zaangażowanie wokół wspólnych celów.

Aktywnie promujemy zachowania zgodne z tymi wartościami, tworząc w ten sposób coraz bardziej pozytywne i bezpieczne środowisko pracy. Nasza Strategia ESG stanowi podstawowe ramy ładu korporacyjnego, ułatwiając integrację zasad społecznej odpowiedzialności i standardów etycznych. Nasze zaangażowanie znajduje odzwierciedlenie we wdrażanych przez nas politykach i procedurach.

Efektywne promowanie kultury organizacyjnej wspierane jest poprzez codzienne działania i regularne szkolenia z zakresu m.in.:

Ładu korporacyjnego
Corporate governance
Standardów etycznych i Kodeksu Postępowania Grupy Pekao
Standardów etycznych i Kodeksu Postępowania Grupy Pekao
Zgłaszania naruszeń
Zgłaszania naruszeń
Przeciwdziałania korupcji
Przeciwdziałania korupcji
Compliance
Compliance
Warsztaty dot. prostej komunikacji
Warsztaty dot. prostej komunikacji

Bank stanowi 83% ogółu pracowników Grupy i jako spółka dominująca wyznacza standardy w zakresie mechanizmów zgłaszania naruszeń. Pozostałe podmioty Grupy stosują w tym zakresie podejście zbliżone do przedstawionego poniżej, oparte na politykach Banku.

Do najważniejszych procedur należą:

  • Procedura whistleblowingu

    • W Procedurze whistleblowingu określiliśmy zasady i tryby zgłaszania naruszeń prawa, obowiązujących w banku procedur wewnętrznych oraz standardów etycznych. Możliwość zgłoszenia naruszenia stanowią ważny element zarządzania ryzykiem oraz pozwalają na utrzymanie dobrego wizerunku Banku oraz unikanie ryzyka prawnego, finansowego i reputacyjnego.

  • Anti-Mobbing Procedure

    • Our Anti-Mobbing Procedure includes provisions prohibiting retaliatory actions, direct or indirect actions or omissions that are repressive in nature, adversely affect the legal or factual situation, or involve making threats in connection with a complaint, which violate or may violate rights or cause or may cause unjustified damage, including unjustified initiation of proceedings.

  • Procedura przeciwdziałania mobbingowi

    • W Procedurze przeciwdziałania mobbingowi zawarliśmy zapisy dotyczące zakazu prowadzenia działań odwetowych bezpośrednich lub pośrednich działań lub zaniechań o charakterze represyjnym lub wpływającym na pogorszenie sytuacji prawnej lub faktycznej lub polegających na kierowaniu gróźb, pozostających w związku ze skargą, które naruszają lub mogąnaruszyć prawa lub wyrządzają lub mogą wyrządzić nieuzasadnioną szkodę, w tym niezasadne inicjowanie postępowań.

  • Polityka przeciwdziałania korupcji

    • Polityka przeciwdziałania korupcji jest przyjmowana przez Zarząd Banku i odnosi się do wszystkich pracowników Banku oraz do każdej sfery naszej działalności. Dokument opublikowany jest w intranetowym zbiorze regulacji wewnętrznych i jest dostępny dla wszystkich pracowników.

Relacje z dostawcami

Partnerskie relacje z dostawcami, bez względu na rozmiar firmy partnera, mają dla nas szczególne znaczenie. Staramy się budować długotrwałe relacje, oparte na wzajemnym zaufaniu i równości obu stron. Nasi partnerzy wybierani są na podstawie równych zasad dostępności, zgodnie z wewnętrznymi procedurami, najlepszymi praktykami oraz obowiązującymi przepisami polskiego prawa.

 Formularze ESG
Formularze ESG
 Kodeks etyki dostawcy
Kodeks etyki dostawcy
Strefa Dostawcy
Strefa Dostawcy

Dążymy do tego, aby nasze działania były zgodne z wyznawanymi wartościami. Jesteśmy otwarci na relacje z dostawcami, którzy w swojej działalności biznesowej uwzględniają kryteria ESG. Dlatego też wprowadziliśmy Kodeks etyki dostawców Banku Pekao S.A:

Jest on ukierunkowany na dwa główne cele:

  • promowanie naszych wartości, jednocześnie precyzując oczekiwania, zasady i standardy, jakimi jako Bank kierujemy się w relacjach z naszymi partnerami;
  • określenie zasad dotyczących przestrzegania standardów i zasad, które pozwalają na prowadzenie działalności w sposób odpowiedzialny, transparentny i zrównoważony z uwzględnieniem kryteriów ESG, których przestrzegania oczekujemy od potencjalnych dostawców i podwykonawców.

 

Procedury i polityki

  • Polityka zgodności Banku Pekao S.A.

    • Polityka zawiera podstawowe zasady zapewniania zgodności działania Banku z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi przez wszystkich Pracowników Banku oraz wyjaśnia główne elementy procesu zarządzania ryzykiem braku zgodności. Ryzyko braku zgodności rozumiane jest jako ryzyko skutków nieprzestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych oraz standardów rynkowych w procesach funkcjonujących w Banku. Zapewnienie zgodności jest integralnym elementem prowadzenia działalności biznesowej Banku, jest głęboko zakorzenione w Kodeksie Postępowania Grupy Pekao i przyjętym Kodeksie Etyki Bankowej oraz stanowi podstawę tzw. kultury zgodności.

      Aktualnie obowiązuje Polityka przyjęta dn. 5 kwietnia 2019 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Polityka Przeciwdziałania Korupcji Grupy Banku Pekao S.A.

    • Polityka określa podstawowe zasady postępowania mające na celu przeciwdziałanie korupcji; definiuje ogólne założenia i kompetencje w zakresie zarządzania ryzykiem korupcji oraz określa program przeciwdziałania korupcji w Banku Pekao S.A., w szczególności w zakresie głównych obszarów tego ryzyka, tj:

      • współpracy z pośrednikami,
      • wręczania/ przyjmowania prezentów i oferowania/ przyjmowania rozrywek,
      • polityki rekrutacyjnej,
      • współpracy z kontrahentami,
      • darowizn i sponsoringu,
      • transakcji fuzji i przejęć,
      • znaczących inwestycji,
      • udziału Banku w procedurze zamówień publicznych.

      Polityka została przyjęta dn. 17 września 2020 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

      Wyciąg z Polityki antykorupcyjnej jest dostępny na stronie internetowej Banku w zakładce "Ład korporacyjny": link

  • Polityka Grupy Banku Pekao S.A. w zakresie przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję i praktykom naruszającym zbiorowe interesy konsumentów

    • Polityka określa podstawowe zasady działania pracowników Banku zgodnie z przepisami dotyczącymi antymonopolowych i nieuczciwych praktyk rynkowych oraz główne zadania komórek organizacyjnych Banku w tym zakresie. Polityka zobowiązuje pracowników do działania zgodnie z powszechnie obowiązującym prawem oraz ochroną dobrego imienia i reputacji Banku. Każdy pracownik Banku zobowiązany jest niezwłocznie poinformować właściwą jednostkę wewnętrzną o wszelkich uzasadnionych wątpliwościach co do ewentualnych naruszeń przepisów dotyczących antymonopolowych i nieuczciwych praktyk rynkowych.

      Polityka została przyjęta dn.16 grudnia 2021 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Polityka zarządzania konfliktami interesów w Grupie Pekao

    • Polityka określa zasady zarządzania konfliktami interesów oraz definiuje okoliczności powodujące lub mogące spowodować w działalności Banku powstanie konfliktu interesów. W Banku stosuje się metodykę zarządzania konfliktami interesów, która umożliwia identyfikację, ocenę ryzyka braku zgodności związaną z danym konfliktem, wybór odpowiednich środków zapewniających zapobieganie, minimalizowanie negatywnych skutków lub wygaszanie konfliktów interesów oraz ich monitorowanie. Bank definiuje okoliczności, w których najczęściej identyfikowane są konflikty interesów, uwzględniając zarówno obszary potencjalnie narażone na ryzyko powstania konfliktu interesów, jak i rodzaje relacji, dotyczących Banku, pracowników, podmiotów należących do Grupy Pekao oraz podmiotów trzecich, w szczególności klientów i kontrahentów Banku.

      Polityka została przyjęta dn. 5 września 2023 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Polityka nadzoru właścicielskiego nad spółkami zależnymi i z udziałem Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

    • Celem Polityki jest zapewnienie nadzoru właścicielskiego nad Spółkami zależnymi. W ramach tego nadzoru uwzględniane są charakter i skala działalności, jak również wielkość i profil ryzyka, na które narażone są Spółki zależne wchodzące w skład Grupy Pekao. W szczególności Polityka dotyczy:

      1. sprawowania nadzoru nad Spółkami, w których Bank posiada akcje i udziały, w tym nadzoru właścicielskiego,
      2. reprezentowania Banku na walnych zgromadzeniach oraz zgromadzeniach wspólników Spółek, w których Bank posiada akcje i udziały,
      3. prowadzenia ewidencji dotyczącej Spółek, w których Bank posiada akcje i udziały,
      4. przekazywania informacji i dokumentów przez Spółki do Zespołu Nadzoru Właścicielskiego,
      5. sprawowania nadzoru nad Fundacją Pekao.            

      Aktualnie obowiązuje Polityka przyjęta dn. 27 lutego 2022 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Zasady przekazywania darowizn i sponsoringu przez Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

    • Zasady te określają kompetencje do podejmowania decyzji w sprawie przyznawania sponsoringu i darowizn oraz wprowadzają progi akceptacji ponoszonych wydatków. Dodatkowo Zasady:

      • definiują zasady funkcjonowania Komisji ds. sponsoringu i darowizn, w tym określają regulamin komisji;
      • wprowadzają ujednolicone wzory umów o sponsoring / darowiznę, wniosku sponsoringowego o darowiznę, zawierających podstawowe informacje o organizatorze, projekcie oraz świadczeniach oferowanych Bankowi w zamian za określone zaangażowanie finansowe;
      • wprowadzają raport sponsorski/ z przyznanej darowizny, który każdy beneficjent ma obowiązek przygotować po realizacji projektu.

      Aktualnie obowiązują zasady przyjęte dn. 14 lipca 2022 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Zasad jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Procedura stosowania sankcji finansowych w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

    • Celem Procedury jest zapewnienie zgodności działań podejmowanych przez Bank z wymogami regulacyjnymi i prawnymi, zdefiniowanie zasad i reguł ograniczania kontaktów biznesowych z krajami, podmiotami i osobami fizycznymi, które podlegają sankcjom finansowym nałożonym przez m.in. Unię Europejską, Stany Zjednoczone Ameryki poprzez Biuro ds. Kontroli Aktywów Zagranicznych Departamentu Skarbu USA, Organizację Narodów Zjednoczonych, oraz ochrona reputacji Banku. Stosowanie Procedury wyklucza możliwość podejmowania przez Bank działań sprzecznych z krajowymi i międzynarodowymi sankcjami finansowymi.

      Aktualnie obowiązuje Procedura przyjęta dn. 13 stycznia 2021 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Procedury jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Procedura przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

    • Procedura określa zasady postępowania w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu stosowane w Banku w oparciu o przepisy krajowe, międzynarodowe oraz standardy bankowe. Procedura ma zastosowanie do wszystkich jednostek organizacyjnych Banku zaangażowanych w proces obsługi Klientów i ich transakcji. Do przestrzegania jej wymogów zobowiązani są w szczególności:

      1. Wszyscy pracownicy Banku. 
      2. Agenci, Partnerzy Sprzedaży oraz inne podmioty w zakresie określonym w zawartych z Bankiem umowach, które zaangażowane są w proces obsługi Klientów.

      Procedurę stosuje się w każdej działalności biznesowej podejmowanej przez Bank.

      Aktualnie obowiązuje Procedura przyjęta dn. 3 marca 2023 roku zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Procedury jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Polityka zakupowa Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna

    • Polityka Zakupowa określa nadrzędne zasady obowiązujące w Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w zakresie realizacji procesów zakupowych. Regulacja uwzględnia opis ról kluczowych interesariuszy procesu, zasady zarządzania kategoriami zakupowymi, planowania zakupów, jak również główne zasady towarzyszące wyborom dostawców i realizacji zamówień w Banku. Dodatkowo, Polityka definiuje metody monitorowania i raportowania efektywności procesów zakupowych oraz zakres współpracy z podmiotami Grupy Kapitałowej. Uszczegółowieniem Polityki Zakupowej są regulacje: Zasady realizacji zakupów przez Departament Zakupów oraz Zasady realizacji zakupów bez udziału Departamentu Zakupów.

      Aktualnie obbowiązuje Polityka przyjęta dn. 30 listopada 2022 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Polityka Zarządzania Kapitałem Banku Pekao S.A.

    • Polityka definiuje role, proces oraz metodologie zarządzania kapitałem w Banku. Polityka ta obejmuje dwie główne kategorie: alokację kapitału oraz zarządzanie kapitałem. Ponadto określa proces zarządzania kryzysem kapitałowym oraz definiuje zasady zarządzania kapitałem w przypadku wystąpienia niedoborów kapitału. Celem zarządzania kapitałem jest maksymalizacja wartości dla akcjonariuszy poprzez zarządzanie adekwatnością kapitałową oraz zarządzanie dochodowością kapitału. Co roku opracowywana jest „Strategia zarządzania kapitałem”, która określa cele i główne wskaźniki dotyczące zarządzania kapitałem w Banku i Grupie na dany rok. 

      Aktualnie obowiązuje Polityka przyjęta dn. 12 maja 2023 roku Zarządzeniem Zarządu Banku. Pełna wersja Polityki jest informacją wewnętrzną i nie została udostępniona publicznie.

  • Informacje o realizowanej strategii podatkowej przez Banku Pekao S.A.

    • Realizując funkcję podatkową, Bank Pekao kieruje się przyjętą strategią podatkową, której głównym założeniem jest przestrzeganie przez Bank Pekao zasad sprawiedliwości społecznej poprzez regulowanie należności z tytułu zobowiązań podatkowych proporcjonalnie do osiąganych zysków. Celem strategii podatkowej Banku Pekao jest wyznaczenie nadrzędnych zasad działania i podejmowania decyzji mających wpływ na podejście Banku Pekao do kwestii podatkowych oraz organizację funkcji podatkowej w Banku w sposób umożliwiający prawidłowe wykonanie obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, w tym w szczególności prawidłowe (w prawidłowej wysokości i trybie) oraz terminowe deklarowanie podstaw opodatkowania i uiszczanie należności podatkowych. Informacja jest opracowywana corocznie i publikowana na stronie internetowej Banku.

      Informacja o realizowanej strategii podatkowej przez Bank Pekao S.A.

  • Zasady polityki informacyjnej Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna w zakresie kontaktów z inwestorami oraz analitykami rynków papierów wartościowych, mediami i klientami

    • Podstawowym celem Polityki jest zapewnienie warunków efektywnej komunikacji Banku z otoczeniem zewnętrznym oraz zapewnienie uczestnikom rynku papierów wartościowych powszechnego i równego dostępu do informacji na temat Banku. Informacje na temat Banku są udostępniane w sposób gwarantujący podejmowanie decyzji przez racjonalnie działających inwestorów oraz zgodnie z wymogami obowiązującego prawa. Wymiana informacji z przedstawicielami mediów i Klientami Banku prowadzona jest w sposób efektywny, gwarantujący zachowanie wysokich standardów komunikacji. Bank zapewnia dostęp do informacji na temat swojej bieżącej działalności oraz sytuacji finansowej. Informacje te są upubliczniane m.in. na stronie internetowej www.pekao.com.pl w zakładce: „Informacje dla Inwestorów”.

      Polityka została przyjęta dn. 24 lutego 2025 roku Zarządzeniem Banku. Jest to dokument udostępniony publicznie.

      Link do Polityki na stronie Banku

  • Kodeks Etyki Bankowej Zasady Dobrej Praktyki Bankowej)

    • Kodeks Etyki Bankowej ZBP zawiera zbiór dobrych praktyk bankowych, oczekiwanych standardów oraz wymagań etycznych mających szczególne znaczenie w kształtowaniu etycznego postępowania banków, wskazując propozycję standardu dla sektora bankowego. Zasady Kodeksu odnoszą się do banków, ich pracowników a także osób  lub podmiotów za pośrednictwem których banki wykonują czynności bankowe.
      Zasady etyczne stanowią drogowskaz prawidłowego postępowania banków. Przyczyniają się do niwelowania zachowań nieakceptowalnych oraz kształtowania środowiska sprzyjającego etycznemu zachowaniu i umacnianiu budowania etycznej kultury działania banku i promowania przyjętych standardów etycznych. 

      Aktualny Kodeks Etyki Bankowej został przyjęty uchwałą XXXVI Walnego Zgromadzenia Związku Banków Polskich w dniu 19 kwietnia 2023 roku.

      Link do dokumentu na stronie ZBP

  • Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021

    • Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 to zbiór zasad ładu korporacyjnego, którym na podstawie przepisów Regulaminu Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., podlegają emitenci akcji notowanych na Głównym Rynku GPW. Dobre Praktyki uwzględniają aktualny stan prawny i najnowsze trendy Corporate Governance, a także postulaty uczestników rynku przywiązujących wagę do doskonalenia standardów ładu korporacyjnego w spółkach giełdowych. W Dobrych Praktykach ujęto wymogi związane z obszarem ESG, m.in. kwestie zrównoważonego rozwoju, różnorodności w składzie organów spółek i równości wynagrodzeń.

      Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 zostały przyjęte do stosowania uchwałą Zarządu Banku z dn. 3 sierpnia 2021 roku.

      Informacja na temat stanu stosowania przez spółkę zasad zawartych w Zbiorze Dobre Praktyki Spółek Notowanych na GPW 2021 z dn. 13 marca 2025