Tarcza PFR 2.0 - proces rozliczeń
15-28 marca 2022 r.
Zawnioskowałeś o Tarczę PFR 2.0 jako mikrofirma? Proces rozliczenia dla Twojej firmy potrwa od 19 stycznia 2022 r. do 28 lutego 2022 r. Zobacz komunikat PFR o rozliczeniu dla mikrofirm |
Zawnioskowałeś o Tarczę PFR 2.0 jako MŚP? Proces rozliczenia dla Twojej firmy potrwa od 18 listopada 2021 r. do 23 stycznia 2022 r. Zobacz komunikat PFR o rozliczeniu dla MŚP |
Polski Fundusz Rozwoju (PFR) rozpoczyna proces rozliczenia i zwolnienia z obowiązku zwrotu subwencji dla małych i średnich firm (MŚP) w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. Firmy, które spełnią określone wymagania programowe mogą liczyć na 100% umorzenia.
Proces rozliczeń Tarczy Finansowej PFR 2.0 rozpoczyna się 18 listopada 2021 r. dla wszystkich przedsiębiorców, którzy otrzymali subwencję jako MŚP, niezależnie od tego kiedy ją uzyskali. Oświadczenie o rozliczeniu przedsiębiorca będzie mógł złożyć do 23 stycznia 2022 r.
Przedsiębiorcy, którzy złożyli swoje wnioski o subwencję jako mikrofirma, proces rozliczenia rozpoczną 19 stycznia 2022 r. Oświadczenie o rozliczeniu subwencji mikrofirma będzie mogła złożyć do 28 lutego 2022 r.
Przedsiębiorcy rozliczają subwencję wyłącznie za pośrednictwem bankowości elektronicznej w tym samym banku, w którym składali wniosek o udzielenie wsparcia. Ewentualną nadwyżkę otrzymanej subwencji spłacają na specjalny rachunek wskazany w formularzu umorzenia (inny niż ten, z którego otrzymali subwencję).
Schemat rozliczenia subwencji dla MŚP
UWAGA! Poszczególne kroki i ich terminy nie zależą od daty zawarcia umowy subwecji.
-
Kto może rozliczyć subwencję?
-
Formularz rozliczenia subwencji może złożyć przedsiębiorca, który posiada aktywną umowę subwencji finansowej.
Proces rozliczenia subwencji przeprowadza się jednoosobowo – może to być właściciel firmy jednoosobowej lub osoba działająca w jego imieniu. W przypadku spółki, formularz składa osoba odpowiednio umocowana do tej czynności. Umocowania nie przekazuje się do banku ani PFR, należy je odpowiednio zarchiwizować w dokumentacji firmy i przedłożyć do PFR na jego życzenie. W mocy pozostaje także umocowanie z procesu wnioskowania o subwencję.
-
-
Jak?
-
Wszystkie czynności związane z rozliczeniem odbywają się w bankowości elektronicznej firmy. Aby przejść do serwisu rozliczeniowego, należy kliknąć w kafel PFR w aplikacji bankowości elektronicznej firmy:- Pekao24 dla Firm – Oferty i Wnioski / Usługi / Kafel PFR/Tarcza 2.0
- PekaoBiznes24 – Wnioski / Kafel PFR/ Tarcza 2.0
W serwisie bankowości elektronicznej firmy, przedsiębiorcy będą mogli m.in.:- zapoznać się z formularzem oświadczenia o rozliczeniu subwencji oraz numerem rachunku do ewentualnego zwrotu nadwyżki otrzymanej subwencji,
- załączyć pliki JPK (dotyczy tylko MŚP),
- wypełnić, podpisać i wysłać do PFR oświadczenie o rozliczeniu subwencji,
- pobrać decyzję PFR w zakresie umorzonej kwoty subwencji.
-
-
Kiedy?
-
Termin złożenia oświadczenia o rozliczeniu:- od 18 listopada 2021 r. do 23 stycznia 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla MŚP,
- od 19 stycznia 2022 r. do 28 lutego 2022 r. PFR udostępni w bankowości elektronicznej formularz oświadczenia o rozliczeniu dla mikrofirm.
Po upływie tego terminu formularz oświadczenia o rozliczeniu będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji niemożliwe.
W przypadku MŚP zwrot środków wyliczony podczas składania oświadczenia powinien zostać przekazany bezpośrednio do PFR na indywidualny rachunek bankowy wskazany w oświadczeniu o rozliczeniu w terminie do 30 czerwca 2022 r.
-
-
Filmy instruktażowe
-
Zapraszamy do zapoznania się z filmami informującymi jak przejść proces rozliczenia subwencji przyznanej w ramach Tarczy Finansowej 2.0 dla MŚP.
Tarcza Finansowa PFR 2.0 – umorzenia (formularz rozliczenia subwencji) – PekaoBiznes24
Tarcza Finansowa PFR 2.0 – umorzenia (formularz rozliczenia subwencji) – Pekao24 dla Firm
-
-
Warunki rozliczenia dla MŚP
-
Rozliczenie subwencji finansowej otrzymają przedsiębiorcy wnioskujący jako MŚP, którzy łącznie spełnią poniższe warunki:- nieprzerwanie utrzymali działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 r.,
- terminowo złożą oświadczenie o rozliczeniu, w tym przekażą wymagane dokumenty,
- nie naruszą warunków programowych.
Przedsiębiorcy wnioskujący jako MŚP, we wniosku o subwencję co do zasady prognozowali przychody netto oraz koszty stałe za okres od 1 listopada 2020 r. do 31 marca 2021 r., dlatego w oświadczeniu o rozliczeniu muszą podać rzeczywistą wartość przychodów oraz kosztów stałych w tym okresie.
W celu poprawnego rozliczenia subwencji, przedsiębiorcy załączają do formularza oświadczenia o rozliczeniu pliki JPK w postaci XML wygenerowane z programu księgowego firmy (inny format nie zostanie przyjęty). W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR, za okres listopad-grudzień 2020 oraz styczeń-marzec 2021 r.
Na podstawie wprowadzonych danych zostanie wyliczona rzeczywista kwota subwencji:- jeżeli wyliczona kwota z formularza jest wyższa od kwoty otrzymanej subwencji, wówczas przedsiębiorca może otrzymać 100% umorzenia,
- jeżeli kwota subwencji wyliczona z formularza jest niższa od kwoty otrzymanej subwencji, różnicę należy zwrócić do 30 czerwca 2022 r. na indywidualny rachunek wskazany w oświadczeniu o rozliczeniu.
WAŻNE: Należy pamiętać, że kwota wskazana w oświadczeniu o rozliczeniu nie musi równać się kwocie, która podlega zwrotowi na rzecz PFR. Jeśli przedsiębiorca częściowo spłacił subwencję przed terminem złożenia oświadczenia o rozliczeniu, powinien samodzielnie pomniejszyć kwotę wskazaną w oświadczeniu o wartość wszystkich dokonanych zwrotów w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0.
-
-
Warunki rozliczenia dla mikrofirm
-
Warunki rozliczenia subwencji finansowej otrzymają przedsiębiorcy wnioskujący jako mikrofirmy, którzy łącznie spełnią poniższe warunki:- nieprzerwanie utrzymali działalność gospodarczą do 31 grudnia 2021 r.
- utrzymali średni poziom zatrudnienia w 2021 r. w porównaniu do liczby pracowników, na których otrzymali subwencję.
PFR sprawdzi powyższe warunki automatycznie na podstawie danych z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
Zasady rozliczenia subwencji dla mikrofirm.
PFR sprawdzi w ZUS czy mikrofirma utrzymała średnie zatrudnienie w 2021 r. w porównaniu do liczby zatrudnionych, na których została udzielona subwencja finansowa.
Na podstawie zweryfikowanych danych dotyczących zatrudnienia w ZUS, PFR wyda decyzję:- 100% umorzenia - jeżeli mikrofirma utrzyma lub zwiększy zatrudnienie w 2021 r. w porównaniu do zatrudnionych, na których została udzielona subwencja finansowa;
- umorzenie pomniejszone o % redukcji zatrudnienia – jeżeli mikrofirma zredukuje zatrudnienie w 2021 r. w porównaniu do liczby zatrudnionych, na których została udzielona subwencja finansowa, wówczas otrzyma decyzję umorzenia subwencji w kwocie pomniejszonej o % redukcji zatrudnienia.
UWAGA! Decyzję o umorzeniu subwencji finansowej otrzymają tylko przedsiębiorcy, którzy w wymaganym terminie złożą oświadczenie o rozliczeniu subwencji finansowej. Przedsiębiorcy którzy nie dotrzymają tego terminu, zostaną wezwani do całkowitego zwrotu otrzymanej subwencji.
Termin na zwrot nieumorzonej części subwencji przez mikrofirmy to 15 września 2022 r.
-
-
Zwrot środków
-
Przedsiębiorcy spłacają ewentualną nadwyżkę subwencji na indywidualny rachunek wskazany w oświadczeniu o rozliczeniu, który dostępny jest w serwisie umorzeniowym bankowości elektronicznej firmy.
Beneficjent MŚP zobowiązany jest do zwrotu nadwyżki do 30 czerwca 2022 r. Jeżeli po wydaniu decyzji o rozliczeniu subwencji przez PFR kwota umorzenia będzie różna od kwoty wyliczonej w formularzu rozliczeniowym, beneficjent powinien zwrócić środki do 15 września 2022 r.
-
-
Wydanie decyzji przez PFR
-
Bank przekazuje do PFR wypełniony przez beneficjenta formularz rozliczeniowy wraz z ewentualnymi załącznikami (pliki JPK). PFR porównuje dane ze złożonego formularza z informacjami znajdującymi się w rejestrach publicznych i na tej podstawie podejmuje decyzję o wysokości kwoty umorzenia.
Decyzja zostanie wydana przez PFR i udostępniona w serwisie umorzeniowym bankowości elektronicznej przedsiębiorcy do 30 lipca 2022 r.
PFR wyda firmom jedną z trzech decyzji, tj.:- określi kwotę subwencji podlegającą zwolnieniu z obowiązku zwrotu – 100% umorzenia subwencji,
- wezwie do zwrotu całej subwencji,
- przekaże informację o zidentyfikowaniu przez PFR okoliczności, które uniemożliwiają ustalenie wysokości subwencji podlegającej umorzeniu oraz poprosi beneficjenta o dalsze wyjaśnienia.
PFR może wydłużyć termin wydania decyzji maksymalnie do 31 grudnia 2022 r. o czym poinformuje beneficjenta za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub innych kanałów komunikacyjnych.
W przypadku wydania przez PFR decyzji o obowiązku zwrotu części subwencji, przedsiębiorca zobowiązany jest wykonać przelew w kwocie podlegającej zwrotowi na wskazany w decyzji rachunek w ciągu 30 dni od jej wydania, jednak nie później niż do 15 września 2022 r.
-
-
Postępowanie wyjaśniające
-
W przypadku, gdy przedsiębiorca nie zgadza się z decyzją PFR dotyczącą wysokości przyznanego umorzenia, ma możliwość złożenia zapytania w banku w ramach postępowania wyjaśniającego. Przedsiębiorca na jego złożenie ma 10 dni od udostępnienia decyzji wydanej przez PFR.
Przedsiębiorca jest zobowiązany do spłaty należności wskazanej w oświadczeniu o rozliczeniu zgodnie z obowiązującymi terminami.
Gdy rozstrzygnięcie sprawy będzie na korzyść beneficjenta, PFR wyda nową decyzję o rozliczeniu subwencji i poinformuje przedsiębiorcę o sposobie zwrotu środków.
-
-
Błąd w formularzu oświadczenia o rozliczeniu
-
W przypadku błędów w złożonym oświadczeniu o rozliczeniu, które zostaną zauważone przez Beneficjenta w terminie umożliwiającym ponowne złożenie formularza , t.j. przed 23 stycznia 2022 r. (MŚP) lub 28 lutego 2022 r. (mikrofirma), przedsiębiorca może złożyć wniosek/pismo do banku o uruchomienie możliwości ponownego złożenia formularza.
W tym celu należy zgłosić się do swojego oddziału banku i złożyć ww. wniosek wraz z podaniem powodu ponownego złożenia oświadczenia. Wniosek/pismo podpisuje osoba upoważniona do reprezentacji firmy. Jeśli wniosek/pismo zostanie zakwalifikowany przez bank jako kompletny i zgodny z procedurą oraz zaakceptowany przez PFR, formularz zostanie ponownie udostępniony w bankowości elektronicznej. Poprzedni formularz zostaje anulowany.
-
-
Pełnomocnictwa
-
Firmy, które w procesie wnioskowania o subwencję nie dołączyły poprawnych dokumentów o umocowaniu osoby składającej wniosek, otrzymają w formularzu oświadczenia o rozliczeniu dodatkowe oświadczenie o potwierdzeniu umocowania. Oznaczenie tego oświadczenia pozytywnie, wiąże się z koniecznością dostarczenia kompletu dokumentów maksymalnie w ciągu 14 dni od wysłania do PFR oświadczenia o rozliczeniu.
Brak dostarczonych dokumentów w powyżej wskazanym terminie, spowoduje wezwanie ze strony PFR do natychmiastowego zwrotu całej subwencji.
Na etapie rozliczenia subwencji, przedsiębiorca może złożyć tylko i wyłącznie oświadczenie retrospektywne poświadczone podpisem kwalifikowanym (nie będą przyjmowane pełnomocnictwa wydane po terminie złożenia wniosku o subwencję). Do oświadczenia należy załączyć aktualny/pełny odpis z CEIDG/KRS z historią zmian.
Dokumenty należy złożyć wyłącznie za pomocą bankowości elektronicznej:- Pekao24 dla Firm – eTeczka „Tarcza PFR 2.0 – dodatkowe dokumenty”
- PekaoBiznes24 – Dyspozycja Ogólna „Tarcza PFR 2.0 – dodatkowe dokumenty”
-
-
Pytania i odpowiedzi
-
-
Czy spadek średniego zatrudnienia w MŚP wpłynie na kwotę zwracanej subwencji finansowej?
-
W przypadku MŚP utrzymanie średniego zatrudnienia nie jest warunkiem umorzenia subwencji finansowej.
-
-
Jakie będą skutki zaprzestania przez MŚP prowadzenia działalności gospodarczej przed końcem 2021 r.?
-
W takim przypadku MŚP będzie musiało zwrócić subwencję finansową w całości.
-
-
Czy oświadczenie o rozliczeniu może zostać złożone przez przedsiębiorcę bez pośrednictwa banku lub bez wykorzystania bankowości elektronicznej?
-
Nie. Oświadczenie o rozliczeniu musi zostać przesłane poprzez bankowość elektroniczną.
-
-
Jaki kod PKD należy podać w oświadczeniu o rozliczeniu?
-
W oświadczeniu o rozliczeniu należy podać główny kod ujawniony w KRS albo CEiDG.
-
-
Czy PKD firmy musi być związany z listą 54 kodów PKD warunkujących udział w programie Tarcza Finansowa 2.0?
-
Nie musi to być jeden z 54 kodów PKD, które warunkowały udział w Programie. PKD, które beneficjent wpisuje w oświadczeniu o rozliczeniu, ma znaczenie tylko dla celów statystycznych.
-
-
Na jaki rachunek powinna zostać zwrócona subwencja finansowa?
-
Beneficjent dokonuje zwrotu subwencji finansowej na indywidualny rachunek bankowy wskazany przez PFR w oświadczeniu o rozliczeniu. Nie jest to rachunek, z którego została wypłacona subwencja finansowa.
-
-
W jakiej postaci mają być przygotowane pliki załączane do oświadczenia o rozliczeniu?
-
W zależności od prowadzonej rachunkowości będą to pliki JPK_PKPIR lub JPK_KR. Należy przygotować osobne pliki za okres listopad-grudzień 2020 r. oraz styczeń-marzec 2021 r.
-
-
Czy mogę zamknąć rachunek bankowy dedykowany do obsługi subwencji PFR?
-
Niedozwolone jest zamknięcie bankowości elektronicznej i rachunku bankowego, którego numer został podany w umowie subwencji do chwili całkowitego rozliczenia subwencji.
-
-
Czy mikroprzedsiębiorca musi załączać do formularza oświadczenia o rozliczeniu zaświadczenia z ZUS?
-
Nie. PFR sprawdzi te dane automatycznie na podstawie informacji z ZUS, dlatego przedsiębiorca nie załącza do wniosku żadnych dokumentów i zaświadczeń.
-
-
Co się stanie z subwencją, jeśli firma zakończyła relację z bankiem?
-
W momencie ustania relacji z bankiem, subwencja finansowa zostanie przekazana do obsługi PFR.
-
-
-
Zapraszamy do zapoznania się ze szkoleniami na temat umorzeń Tarczy Finansowej PFR 2.0
Rozliczanie i umarzanie subwencji dla MŚP |
Rozliczanie i umarzanie subwencji dla Mikrofirm: |
Więcej szczegółów na temat umorzeń jest dostępnych w obecnie obowiązującym Regulaminie Tarczy Finansowej PFR 2.0 oraz w zaktualizowanym Regulaminie Tarczy PFR 2.0, który obowiązuje od 15 stycznia 2022 r.
Regulamin Tarczy PFR 2.0 |
Rejestr zmian do Regulaminu Tarczy Finansowej PFR 2.0 |
|
|
Zachęcamy też do zapoznania się z dokumentem „Najczęściej zadawane pytania”.
Zostały w nim umieszczone najczęściej zadawane pytania przez przedsiębiorców i udzielone odpowiedzi przez ekspertów z PFR.
|
Więcej informacji na temat umorzeń jest dostępnych w materiale z PFR oraz na stronie PFR.
Dodatkowe dokumnety do pobrania: |
Zadzwoń na bezpłatną infolinię Banku Pekao
dedykowaną dla Tarcz PFR: 800 103 103
Infolinia jest czynna codziennie w godzinach 7.00 - 22.00
Od poniedziałku do piątku, w dni robocze w godzinach: 9:00-17.00.