Od 1 kwietnia 2022 r. na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3 można składać wnioski
o dofinansowanie obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna. Dofinansowanie przysługuje w kwocie maksymalnie 400 zł miesięcznie na dziecko, ale nie więcej niż wysokość opłaty ponoszonej przez rodzica za pobyt dziecka w instytucji.
Dofinansowanie pobytu w żłobku będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Wniosek można złożyć jedynie drogą elektroniczną.
Numer specjalnej infolinii ZUS dla klientów w sprawie Dofinansowania pobytu w żłobku:
22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00).
Szczegóły dotyczące programu dofinansowania znajdziesz na stronie
• ZUS
• Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
Instrukcja złożenia wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku w serwisie Pekao24
-
Pytania i odpowiedzi
-
-
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie pobytu w żłobku w Banku Pekao S.A.?
-
Jeśli chcesz złożyć wiosek o dofinansowanie:
- zaloguj się na swoje konto przez serwis internetowy Pekao24 lub aplikację PeoPay;
- przygotuj dane: swoje oraz dzieci, na które ubiegasz się o dofinansowanie;
- wypełnij wniosek;
- pobierz i zapisz kopię wniosku oraz potwierdzenie jego złożenia. To jedyny moment w którym możesz zapisać kopię wniosku złożonego w banku. Później szczegóły wniosku sprawdzisz na PUE ZUS, a w bankowości elektronicznej pobierzesz tylko potwierdzenie jego wysłania;
- na adres e-mail, który podasz we wniosku, dostaniesz Urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), które jest Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru (UPO), masz pewność, że wniosek trafił do ZUS. Sprawdź od razu, czy na Twój e-mail dotarło UPO i czy w UPO zgadzają się wszystkie Twoje dane;
- Twoim wnioskiem zajmuje się ZUS, tam kieruj wszystkie pytania dotyczące rozpatrzenia wniosku.
-
-
Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie na papierowym druku?
-
Wniosek o dofinansowanie pobytu w żłobku możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.
Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej Pekao24, ZUS sprawdzi, czy masz profil na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli nie – ZUS założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który jest podany we wniosku. Na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.
-
-
Jakie warunki muszę spełnić, żeby przysługiwało mi dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku?
-
Dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna przysługuje Ci, jeśli:
- jesteś rodzicem dziecka, opiekunem prawnym lub osobą, której sąd powierzył sprawowanie opieki nad dzieckiem, np. rodzicem zastępczym,
- dziecko chodzi do żłobka, klubu dziecięcego lub korzysta z opieki dziennego opiekuna,
- nie otrzymujesz na to dziecko środków z rodzinnego kapitału opiekuńczego (RKO).
-
-
Czy otrzymam dofinansowanie do pobytu w żłobku, jeśli mam jedno dziecko?
-
Tak. Jeśli w rodzinie jest jedno dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub jest pod opieką dziennego opiekuna, możesz wnioskować o dofinansowanie.
-
-
Czy dofinansowanie przysługuje na dziecko, które uczęszcza do przedszkola?
-
Nie, ponieważ dofinansowanie przysługuje tylko na dzieci uczęszczające do żłobka, klubu dziecięcego albo będące pod opieką dziennego opiekuna.
-
-
Czy przysługuje mi dofinansowanie, jeśli dziecko jest pod opieką niani?
-
Nie, ponieważ dofinasowanie przysługuje na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub jest pod opieką dziennego opiekuna.
-
-
Mam dwoje dzieci i na jedno dziecko pobieram RKO. Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie na drugie dziecko?
-
Tak. Możesz skorzystać z dofinansowania pobytu w żłobku na jedno dziecko i pobierać rodzinny kapitał opiekuńczy na inne dziecko w rodzinie.
-
-
Otrzymuję RKO na dziecko. Czy mogę złożyć wniosek o dofinansowanie żłobka? Nie otrzymasz dofinansowania na dziecko, na które pobierasz już rodzinny kapitał opiekuńczy
-
Nie otrzymasz dofinansowania na dziecko, na które pobierasz już rodzinny kapitał opiekuńczy.
Na dane dziecko, za ten sam okres, możesz otrzymać dofinansowanie pobytu w żłobku lub rodzinny kapitał opiekuńczy.
Musisz wybrać rodzaj wsparcia na drugie lub kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12 do 35 miesiąca, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego lub jest pod opieką dziennego opiekuna.
Jeśli masz więcej dzieci, możesz korzystać z dofinansowania pobytu w żłobku na jedno dziecko i pobierać rodzinny kapitał opiekuńczy na inne dziecko w rodzinie.
-
-
W jakim terminie muszę złożyć wniosek?
-
Możesz złożyć wniosek o dofinansowanie najwcześniej w dniu, w którym Twoje dziecko zacznie uczęszczać do żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna.
Jeśli:
- złożysz wniosek w ciągu 2 miesięcy od tego dnia, to ZUS przyzna dofinansowanie od dnia, w którym dziecko rozpoczęło pobyt w żłobku, klubie dziecięcym lub u opiekuna dziennego.
- złożysz wniosek później, to ZUS przyzna dofinansowanie od miesiąca, w którym złożyłeś wniosek.
-
-
Jak długo będę otrzymywać dofinansowanie do pobytu dziecka w żłobku?
-
Dofinansowanie przysługuje na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 4. rok życia.
-
-
Kto może złożyć wniosek o dofinansowanie pobytu w żłobku za pośrednictwem Banku Pekao S.A.?
-
Wniosek o dofinansowanie dostępny jest w Banku Pekao S.A. dla osób, które są naszymi klientami i mają dostęp do bankowości elektronicznej Pekao24 (serwisu internetowego Pekao24 lub aplikacji PeoPay).
-
-
Czy za pośrednictwem Banku Pekao S.A. mogę złożyć wniosek o dofinansowanie, jeśli moje konto zostało otwarte zdalnie (na selfie)?
-
Tak, jeśli po otwarciu konta przedstawiłeś swój dokument tożsamości w jednej z placówek naszego banku.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś – wniosek o dofinansowanie w serwisie internetowym Pekao24 lub w aplikacji PeoPay złożysz po okazaniu swojego dokumentu tożsamości w naszej placówce.
-
-
Czy dofinansowanie pobytu w żłobku to zawsze 400 zł?
-
Dofinansowanie pobytu w żłobku wynosi maksymalnie 400 zł miesięcznie na dziecko, ale nie więcej niż wysokość opłaty, jaką ponosisz za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Opłata to miesięczna kwota, jaką płacisz już po uwzględnieniu zniżek, dotacji z budżetu gminy lub środków unijnych. Do kwoty tej nie wliczasz kosztów wyżywienia dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
ZUS przekaże dofinansowanie do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub na rachunek bankowy dziennego opiekuna, który prowadzi własną działalność.
-
-
Komu i kiedy ZUS wypłaca środki z dofinansowania?
-
Dofinansowanie pobytu w żłobku wynosi maksymalnie 400 zł miesięcznie na dziecko, ale nie więcej niż wysokość opłaty, jaką ponosisz za pobyt dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
Opłata to miesięczna kwota, jaką płacisz już po uwzględnieniu zniżek, dotacji z budżetu gminy lub środków unijnych. Do kwoty tej nie wliczasz kosztów wyżywienia dziecka w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna.
ZUS przekaże dofinansowanie do 20 dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc, na rachunek bankowy podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub na rachunek bankowy dziennego opiekuna, który prowadzi własną działalność.
-
-
Czy do przyznania dofinansowanie brane są pod uwagę moje dane z konta?
-
Pomagamy Ci w wypełnianiu wniosku o dofinansowanie podstawiając niektóre Twoje dane osobowe, którymi dysponujemy jak: imię, nazwisko, PESEL, numer telefonu do kontaktu, adres e-mail.
Nie przekazujemy w ramach wniosku o dofinansowanie żadnych informacji o produktach i usługach, jakie masz w banku.
-
-
Czy wymagane jest zaświadczenie o dochodach?
-
Nie, zaświadczenie o dochodach nie jest wymagane.
-
-
Czy środki na dofinansowanie podlegają opodatkowaniu?
-
Środki na dofinansowanie pobytu w żłobku są zwolnione z opodatkowania.
-
-
Jestem klientem Banku Pekao S.A. i mam dostęp do bankowości elektronicznej Pekao24. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku o dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku?
-
Jeśli otworzyłeś konto w Banku Pekao S.A. na selfie i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku przez bankowość elektroniczną Pekao24.
Żeby to zrobić, potwierdź swoją tożsamość w dowolnym naszym oddziale.
-
-
Czy do wniosku o dofinansowanie mogę dodać załączniki?
-
Tak, jeśli Twój wniosek tego wymaga, przy określonych polach lub w ostatnim kroku wniosku możesz dodać do niego załączniki np. akt urodzenia dziecka, jeśli nie ma nadanego numeru PESEL.
Przygotuj skany lub zdjęcia dokumentów, które chcesz dołączyć (dopuszczalne formaty plików to PDF, JPG, PNG). Waga każdego z nich nie może przekroczyć 1 MB, wszystkie załączone pliki nie powinny ważyć więcej niż 3,5MB.
-
-
Czy będę wiedzieć, że źle wypełniam wniosek o dofinansowanie?
-
Jeśli wypełniłeś błędnie wniosek o dofinansowanie otrzymasz prośbę od ZUS o korektę wniosku/uzupełnienie informacji/dokumentów.
Jesteśmy odpowiedzialni za potwierdzenie Twojej tożsamości we wniosku o dofinansowanie pobytu dziecka w żłobku, ale nie weryfikujemy merytorycznie danych, jakie wprowadzasz oraz załączników, które do niego dołączasz.
Potwierdzenie wysłania wniosku, jakie wyświetla się w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji PeoPay oraz UPO/UPP, które otrzymujesz na adres mailowy, potwierdzają formalne wysłanie wniosku o dofinansowanie, ale nie jego poprawność.
-
-
Czy po wysłaniu wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku przez serwis internetowy Pekao24 lub aplikację PeoPay będzie można go zmodyfikować?
-
Jeśli złożyłeś wniosek przez bankowość elektroniczną Pekao24 i chcesz:
- skorygować wniosek – złóż nowy wniosek o dofinansowanie z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS lub bankowość elektroniczną,
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – zaloguj się na swój profil na portalu PUE ZUS.
Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie Twojego wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).
-
-
Kto decyduje o przyznaniu dofinansowania do pobytu w żłobku?
-
Decyzję o przyznaniu dofinansowania podejmuje ZUS.
Nasza rola ogranicza się do weryfikacji Twojej tożsamości i umożliwienia wysłania wniosku o dofinansowanie przez bankowość elektroniczną Pekao24.
Nie dokonujemy weryfikacji formalnej i merytorycznej danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiadamy informacji dotyczących dalszej obsługi wniosku przez ZUS.
Wniosek oraz załączniki usuwamy bezpowrotnie po ich wysłaniu do systemu PUE ZUS.
-
-
Czy i jak mogę pobrać kopię wypełnionego wniosku o dofinansowanie w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji PeoPay?
-
Kopię pobranego wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku możesz pobrać tylko w momencie zakończenia wypełniania wniosku w bankowości internetowej Pekao24 lub aplikacji PeoPay.
Kopia znajduje się na ostatniej stronie wniosku wraz z potwierdzeniem wysłania wniosku do ZUS.
Po zamknięciu tej strony nie jest możliwe pobranie wypełnionego wniosku.
-
-
Kiedy mogę pobrać potwierdzenie wysłania wniosku o dofinansowanie wystawiane przez Bank Pekao S.A.?
-
Potwierdzenie wysłania wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku możesz pobrać od razu po złożeniu wniosku w serwisie internetowym Pekao24 lub aplikacji PeoPay albo później (potwierdzenie jest dostępne w e-Dokumentach oraz w zakładce Lista w szczegółach wniosku).
-
-
Jakie statusy może mieć wniosek wysłany przez bankowość elektroniczną na potwierdzeniu otrzymanym z Banku Pekao S.A.?
-
Możliwe statusy wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku prezentowane na liście wniosków:
- przetwarzany - oznacza to, że wniosek jest w trakcie wysyłki lub jest przetwarzany po stronie ZUS,
- zakończony - oznacza to, że wniosek został przekazany do ZUS i dalsza obsługa wniosku leży w gestii ZUS. Na swój adres mailowy powinieneś dostać także Urzędowe Poświadczenie Odbioru wniosku (UPO),
- niepowodzenie - dla wniosków, których nie udało się wysłać do ZUS.
Informację o statusie wysyłki wniosku do ZUS otrzymasz też w poczcie wewnętrznej w serwisie internetowym Pekao24, jak i aplikacji PeoPay.
Jeśli chcesz być poinformowany o zmianie statusu wniosku – możesz włączyć powiadomienia dla wniosku w sekcji Ustawienia.
-
-
Dlaczego bank nie informuje o statusie wniosku o dofinansowanie jaki ma on w ZUS?
-
Bank umożliwia wysłanie wniosku o dofinansowanie pobytu w żłobku przez serwis internetowy Pekao24 lub aplikację PeoPay do systemu PUE ZUS.
Obowiązujące prawo stanowi, że po przesłaniu wniosku do systemu PUE ZUS, nie możemy przechowywać danych z wniosku. Tym samym nie mamy możliwości informowania o statusie wniosku po przesłaniu go do ZUS.
-
-
Skąd będę wiedzieć, że wiadomość UPO/UPP przyszła z wiarygodnego źródła?
-
Wiadomość e-mail na adres podany we wniosku z UPO o tytule „UPO/UPP wniosek SW-1 nr <identyfikator dokumentu>” otrzymasz z adresu e-mail: noreply@zus.pl
-
-
Czy bank przyjmuje reklamacje dotyczące wniosków o dofinansowanie pobytu w żłobku?
-
Udostępniamy klientom w bankowości elektronicznej Pekao24 wniosek o dofinansowanie i odpowiadamy za poprawne przekazanie go do systemu ZUS.
Jako dowód przekazania wniosku o dofinansowanie do systemu PUE ZUS wystawiamy w bankowości elektronicznej Pekao24 techniczne potwierdzenie wysłania wniosku. Zatem możemy odpowiadać na reklamacje związane z przekazaniem wniosku o dofinansowanie do systemu PUE ZUS.
Jak tylko otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru wniosku (UPO)/Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia (UPP) na adres e-mail, który wskazałeś we wniosku o dofinansowanie, wszelkie pytania i obsługę wniosku przejmuje ZUS.
-
-
Jak otrzymam informację o przyznaniu dofinansowania pobytu dziecka w żłobku?
-
Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz w skrzynce odbiorczej na Twoim profilu na PUE ZUS. Informację o tym otrzymasz także mailem na adres, który podasz we wniosku.
O przyznaniu świadczenia na każde dziecko otrzymasz oddzielną informację.
Jeśli ZUS odmówi Ci dofinansowania, wyda decyzję. Decyzję otrzymasz na swój profil na PUE ZUS. Informację o tym, że na Twoim profilu na PUE ZUS jest decyzja, otrzymasz na adres mailowy, a także na numer telefonu, które podasz we wniosku.
-
-
Co w sytuacji, kiedy moje dziecko przestanie uczęszczać do żłobka lub jeśli zmienimy placówkę?
-
W takiej sytuacji wypełnij jeszcze raz wniosek wybierając odpowiednią sytuację: zmianę żłobka, klubu dziecięcego lub dziennego opiekuna albo poinformowanie, że dziecko przestało uczęszczać do jednej z instytucji.
-
-
-
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2021 r. poz. 75, z późn. zm.).