Czy Twój kontrahent jest na białej liście?

Sprawdź to z pomocą nowej usługi w PekaoBiznes24

W związku z opublikowanym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wykazem podmiotów VAT,  Bank Pekao SA wprowadził, dla Państwa wygody, innowacyjną usługę umożliwiającą w prosty i przyjazny sposób weryfikację rachunku kontrahenta bezpośrednio w systemie PekaoBiznes24.

W dniu 1 września 2019 roku na mocy Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 2019 r., poz. 1018) został uruchomiony elektroniczny wykaz podatników VAT (biała lista).

Wykaz podatników VAT to jedna, elektroniczna baza podatników VAT prowadzona przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Wykaz zawiera w szczególności numery rachunków bankowych przedsiębiorców w polskich bankach/SKOK.

Od 1 stycznia 2020r. zapłata należności wynikających z transakcji o wartości większej niż 15 tys. zł na rachunek spoza białej listy skutkuje dla przedsiębiorcy konsekwencjami finansowymi (brak możliwości zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w PIT lub CIT oraz solidarna odpowiedzialność ze sprzedawcą za nierozliczony VAT).
 

  • Wymagania wstępne do weryfikacji

      1. Firma posiada włączoną usługę weryfikacji rachunków w PekaoBiznes24.
      2. W  danych do zlecenia przelewu podany jest numer NIP  (identyfikator podatkowy) kontrahenta. Numer NIP można wprowadzić bezpośrednio w: formularzach płatności,  bazie kontrahentów oraz w plikach importowanych do PekaoBiznes24 oraz w Pekao Connect.
      3. W przypadku importowania przelewu lub w komunikacie Pekao Connect, pole „tytułem” musi być ustrukturyzowane do postaci  /IDC/identyfikator podatkowy/TXT/tytuł płatności.

                 

      1. Weryfikacja dotyczy wszystkich typów przelewów, dla których rachunek odbiorcy jest prowadzony w Polsce, z wyłączeniem Przelewów  Pekao Płace.
  • Proces weryfikacji pozytywnej

      1. Usługa jest włączona i dla płatności podany jest numer NIP odbiorcy płatności,
      2. Kwota przelewu jest równa lub większa od 15 000 zł lub jej równowartości w walucie według kursu NBP lub wybrana jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń,
      3. Weryfikacja przelewu następuje przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponownie przy wysłaniu zlecenia do realizacji,
      4. Jeżeli weryfikacja jest pozytywna - zlecenie jest realizowane. Dla tego zlecenia  zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane pozytywnie.



      Ekran pośredni wprowadzania zlecenia:


      Historia zleceń – szczegóły zlecenia:

      Historia zleceń – lista zleceń:



       

  • Proces weryfikacji negatywnej

      1. Usługa jest włączona i dla płatności podany jest numer NIP odbiorcy płatności,
      2. Kwota przelewu jest równa lub większa od 15000 zł lub jej równowartości w walucie według kursu NBP lub wybrana jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń,
      3. Weryfikacja przelewu następuje przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponownie, przy wysłaniu zlecenia do realizacji. 
      4. Jeżeli weryfikacja jest negatywna - w zależności od ustawień usługi:
        •  zlecenie jest wstrzymywane, status: wstrzymane, powód: weryfikacja negatywna - dla zlecenia  zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie
        • zlecenie jest realizowane - dla zlecenia zapisywana jest wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie.

      Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
      Użytkownik może anulować wstrzymanie zlecenia po ponownym jego podpisaniu. Zlecenie, dla którego anulowano wstrzymanie, po wysłaniu go do realizacji  nie jest ponownie wstrzymywane.
       

  • Brak NIP w zleceniu lub bazie kontrahentów

      1. Przy włączonym parametrze „zastosuj do kontrahentów bez NIP" zlecenia mogą być:  
        • wstrzymywane do weryfikacji, status: wstrzymane, powód: brak NIP -  zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie (oznaczenie ikoną w kolorze),
        • realizowane - zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako zweryfikowane negatywnie (oznaczenie ikoną w kolorze).
      2. Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
      3. Użytkownik może anulować wstrzymanie zlecenia po ponownym jego podpisaniu. Zlecenie, dla którego anulowano wstrzymanie, po wysłaniu go do realizacji  nie jest ponownie wstrzymywane.

       

  • Zawiadomienia i raporty

    • Dla wysłanych zleceń z negatywną weryfikacją rachunków, będzie możliwość wygenerowania zawiadomienia w formacie PDF do Urzędu Skarbowego.

      Zawiadomienie będzie zawierać:

      • nazwę oraz adres siedziby płatnika (dane zleceniodawcy),
      • dane wystawcy faktury wskazane na fakturze,
      •  numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności,
      • kwotę i tytuł przelewu,
      • dzień zlecenia przelewu.

      Dla wszystkich zleceń będzie możliwość wygenerowania raportu w formacie PDF ze zleceniami, ze statusem oraz szczegółami weryfikacji.

  • Opłaty, prowizje

    • Do 25 stycznia 2020 roku z usługi będzie można korzystać bezpłatnie.

      Usługa została uruchomiona dla Państwa w grudniu 2019 roku aby mogli Państwo zweryfikować użyteczność proponowanego rozwiązania.  

      Będą mogli Państwo we własnym zakresie zmienić parametry działania usługi, wyłączyć lub ponownie włączyć usługę za pomocą nowego wniosku elektronicznego w PekaoBiznes24.

      Pozostawienie aktywnej usługi po 25 stycznia 2020 roku oznaczać będzie rozpoczęcie naliczania miesięcznej opłaty z tytułu korzystania z usługi.