Biała Lista VAT

W dniu 1 września 2019 roku na mocy Ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 2019 r., poz. 1018) został uruchomiony elektroniczny wykaz podatników VAT (biała lista).

Wykaz podatników VAT to jedna, elektroniczna i bezpłatna baza podatników VAT.

Baza jest prowadzona przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

Wykaz zawiera w szczególności numery rachunków  bankowych przedsiębiorców w polskich bankach/SKOK.

Od 01 stycznia 2020r.  zapłata należności wynikających z transakcji o wartości większej niż 15 tys. zł na rachunek spoza białej listy skutkuje dla przedsiębiorcy konsekwencjami finansowymi (brak możliwości zaliczenia takiego wydatku do kosztów uzyskania przychodu w PIT lub CIT oraz solidarna odpowiedzialność ze sprzedawcą za nierozliczony VAT).

Bank Pekao SA aby umożliwić Państwu łatwy sposób weryfikacji rachunku kontrahenta z opublikowanym przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej wykazem podmiotów VAT wprowadza funkcjonalność weryfikacji i prezentacji statusu rachunku w Platformie Transakcyjnej PekaoBiznes24.

  • Wymagania wstępne do weryfikacji

      • Firma ma włączoną usługę weryfikacji rachunków
      • Na formularzach płatności, w bazie kontrahentów, plikach importu, komunikatach PC będzie możliwość podania numer NIP odbiorcy płatności i będzie on podany

                 Format pola tytułem w komunikatach importowych oraz  PC /IDC/identyfikator podatkowy/TXT/tytuł płatności

      • Zapytanie dotyczy wszystkich typów przelewów dla których rachunek odbiorcy jest prowadzony w Polsce, z wyłączeniem Przelewów Płacowych
  • Proces weryfikacji pozytywnej

      1. Jeżeli usługa jest włączona  i dla płatności podany jest NIP odbiorcy płatności
      2. Kwota zlecenia przelewu jest równa lub większa 15000 zł lub jej równowartość w walucie według kursu NBP lub wybrany jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń
      3. Następuje weryfikacja zleceń przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponowna weryfikacja przy zlecaniu wykonania płatności.
      4. Jeżeli weryfikacja jest pozytywna - zlecenie jest realizowane, dla zlecenia jest zapisywana wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako pozytywnie zweryfikowane.


      Ekran pośredni wprowadzania zlecenia:



      Historia zleceń – szczegóły zlecenia:

      Historia zleceń – lista zleceń:



       

  • Proces weryfikacji negatywnej

      1. Jeżeli usługa jest włączona  i dla płatności podany jest NIP odbiorcy płatności
      2. Kwota zlecenia przelewu jest równa lub większa 15000 zł lub jej równowartość w walucie według kursu NBP lub wybrany jest opcja weryfikacji wszystkich zleceń
      3. Następuje weryfikacja zleceń przy wprowadzaniu zlecenia oraz ponowna weryfikacja przy zlecaniu wykonania płatności.
      4. Jeżeli weryfikacja jest negatywna - w zależności od ustawień
      • zlecenie jest wstrzymywane, Status: wstrzymane, Powód: weryfikacja negatywna - dla zlecenia jest zapisywana wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako negatywnie zweryfikowane
      • zlecenie jest realizowane - dla zlecenia jest zapisywana wartość odpowiedzi oraz identyfikator zapytania z datą i godziną a zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako negatywnie zweryfikowane

      Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
      Użytkownik może anulować wstrzymanie po ponownym podpisaniu zlecenia. Zlecenie dla którego anulowano wstrzymanie nie jest ponownie wstrzymywane.

  • Brak NIP w zleceniu lub bazie kontrahentów

    • Brak NIP i możliwości weryfikacji - w zależności od parametru "Zastosuj do kontrahentów bez NIP":

      • zlecenie jest wstrzymywane, Status: wstrzymane, Powód: brak NIP i możliwości weryfikacji -  zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako negatywnie zweryfikowane (analogicznie jak kontrahent z bazy tylko innymi ikonami).
      • zlecenie jest realizowane - zlecenie jest oznaczane na listach i w szczegółach jako negatywnie zweryfikowane (analogicznie jak zlecenie do kontrahenta z bazy tylko innymi ikonami).,

      Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
      Użytkownik może anulować wstrzymanie po ponownym podpisaniu zlecenia. Zlecenie dla którego anulowano wstrzymanie nie jest ponownie wstrzymywane.

      Wstrzymanie zlecenia jest widoczne w metryczce zlecenia.
      Użytkownik może anulować wstrzymanie po ponownym podpisaniu zlecenia. Zlecenie dla którego anulowano wstrzymanie nie jest ponownie wstrzymywane.

  • Zawiadomienia i raporty

    • Dla wykonanych zleceń z negatywną weryfikacją rachunków z Listy Historia zleceń będzie możliwość wygenerowania w formie pdf zawiadomienia do US
      Zawiadomienie będzie zawierać:

      • nazwę oraz adres siedziby płatnika (dane zleceniodawcy)
      • dane wystawcy faktury wskazane na fakturze (Dane Kontrahenta: numer identyfikacyjny, nazwę albo imię i nazwisko oraz adres),
      • numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności,
      • Kwotę i tytuł przelewu,
      • Dzień jego zlecenia.

      Dla wszystkich zleceń z Listy Historia zleceń będzie możliwość wygenerowania raportu PDF z podsumowania transakcji ze statusem weryfikacji oraz szczegółami weryfikacji płatności.

       

  • Opłaty, prowizje

    • Aktywna usługa będzie podlegała miesięcznej opłacie Abonamentowej zgodnej z Taryfą Opłat i Prowizji po jej aktualizacji.

      Usługa zostanie włączona w grudniu 2019 roku i będą ją Państwo mogli bezpłatnie przetestować do 25 stycznia 2020 roku. Będą mogli Państwo samodzielnie zmienić parametry działania usługi, wyłączyć oraz włączyć działanie usługi za pomocą Wniosku elektronicznego.

      Jeżeli zdecydują się Państwo na korzystanie z usługi i nie wyłączą jej do dnia 25 stycznia to z końcem stycznia naliczymy opłatę za korzystanie z Usługi za miesiąc styczeń oraz opłatę za kolejny miesiąc.

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję