23.11.2023

Uważaj na fałszywe linki w wiadomościach

Jeśli kupujesz lub sprzedajesz w serwisach zakupowych, zachowaj ostrożność. Oszuści podszywają się pod portale sprzedażowe i wysyłają wiadomości zawierające linki do fałszywych stron internetowych. Taką wiadomość możesz otrzymać zarówno w formie SMS, jak i poprzez popularne komunikatory internetowe.

Jak wygląda schemat oszustwa?

  1. Oszuści szukają swoich ofiar w popularnych serwisach sprzedażowych i wchodzą z nimi w kontakt, nawiązując w rozmowie do rzekomo przeprowadzonej sprzedaży. Na przykład informują o tym, że aby sfinalizować transakcję należy kliknąć w załączony link. 
  2. Po kliknięciu w link, ofiara wchodzi na fałszywą stronę za pomocą której przestępcy wyłudzają dane logowania do bankowości elektronicznej. 


     
  3. Ofiara z kilku podstawionych przez oszustów banków, wybiera ten w którym posiada rachunek i zostaje przekierowana na fałszywą stronę bankowości elektronicznej. Oszuści nakłaniają ofiarę do podania identyfikatora klienta, hasła do serwisu, numeru PESEL oraz kodu aktywacji aplikacji mobilnej.  
     


     

  4. Po wprowadzeniu danych oszuści logują się według podanych danych i/lub inicjują podpięcie aplikacji mobilnej do konta. 
  5. Po zainicjowaniu przez oszustów podpięcia aplikacji mobilnej następuje automatyczne połączenie telefoniczne z Banku Peako S. A., w którym podawany jest kod do aktywacji aplikacji mobilnej. W komunikacie głosowym klient informowany jest, że w danym momencie na jego koncie aktywowana jest aplikacja mobilna oraz otrzymuje ostrzeżenie, że nie należy podawać kodu aktywacyjnego innym osobom. 
  6. Jeśli Klient nie zastosuje się do zaleceń bezpieczeństwa przekazywanych przez Bank i poda na fałszywej stronie kod aktywacyjny, do jego konta zostanie podpięta aplikacja mobilna, do której oszuści będą mieli dostęp na swoich urządzeniach mobilnych. 
  7. Wykorzystując powyższy schemat, przestępcy uzyskują dostęp do konta ofiary na którym posiada zgromadzone środki pieniężne i mogą nimi w dowolny sposób zarządzać.

 

Przypominamy, dbaj o swoje bezpieczeństwo i jeśli znajdziesz się w takiej sytuacji…

  • nie podawaj danych logowania do bankowości elektronicznej na stronach z linków wysłanych w mailach, SMS-ach, komunikatorach lub na portalach społecznościowych  – zawsze wpisuj adres strony banku ręcznie;
  • nie podawaj na stronie z linku danych swojej karty płatniczej, jej numeru, kodu CVV2 oraz daty ważności;
  • uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
  • dokonuj rozliczeń bezpośrednio przez portal z którego korzystasz – unikaj pośrednich transakcji, szczególnie na nieznanych stronach, do których adresy są przesyłane poprzez wiadomości SMS lub komunikatory internetowe.

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję