26.11.2020

Ostrzegamy przed fałszywą aplikacją „Pekao”.

Ostrzegamy przed fałszywą aplikacją na telefony komórkowe z systemem operacyjnym Android o nazwie „Pekao”. Aplikacja wyłudza dane do logowania do serwisu internetowego Pekao24 np. wyświetla fałszywą nakładkę na uruchomioną aplikację PeoPay. Nakładka ta przypomina oryginalny ekran logowania i wykorzystuje logotypy Banku Pekao S.A.  Aplikacja informuje, że jeśli wpiszesz numer klienta i włączysz dodatkowe opcje udostępniana danych, dostaniesz na konto nagrodę pieniężną. W ten sposób aplikacja kradnie dane, które trafiają do przestępców. 

Jak to wygląda w praktyce.
Podczas procesu instalacji aplikacja „Pekao” nie żąda przydzielenia jej specjalnych wymagań dotyczących dostępu. Po zainstalowaniu aplikacja wymaga włączenia opcji "Pekao24" 
w ustawieniach dostępu i informuje o możliwości otrzymania nagrody pieniężnej na konto. Włączenie tej opcji powoduje, że przestępcy mogą:

  • obserwować Twoje działania (otrzymują powiadomienia, co aktualnie robisz w aplikacji),
  • pobierać i sprawdzać zawartość ekranów, z których korzystasz w telefonie. 

Aplikacja wyświetla żądanie włączenia opcji „Pekao24” do skutku. Podczas dalszego korzystania 
z zainfekowanego telefonu mogą się pojawić kolejne powiadomienia z żądaniami dodatkowych uprawnień. Nie musisz nic robić - złośliwe oprogramowanie samo zatwierdza te uprawnienia -  bez Twojej ingerencji oraz wiedzy.

W pierwszym etapie aplikacja prosi Cię o 8-cyfrowy numer klienta. Następnie aplikacja prosi 
o podanie wszystkich znaków hasła maskowanego. W ostatnim etapie wyłudza kod PIN do aplikacji PeoPay.

Pamiętaj, że jeśli logujesz się do serwisu internetowego Pekao24, nigdy nie prosimy Cię 
o pełne hasło, ani kod PIN  do aplikacji PeoPay.

Jak możesz pobrać aplikację.
Możesz ją pobrać z fałszywej strony udostępnianej w mediach społecznościowych  (np. Facebook). Ma formę fałszywej reklamy, która zachęca do instalacji lub aktualizacji aplikacji. Zachętą do tej instalacji ma być nagroda pieniężna od banku.

Oświadczamy, że w prowadzonych aktualnie promocjach Bank Pekao S.A., nie oferuje żadnych nagród pieniężnych za podanie numeru klienta czy innych danych do logowania do serwisu internetowego Pekao24 ani też kodu PIN do aplikacji PeoPay.

Jeśli jednak pobierzesz fałszywą aplikację lub masz jakiekolwiek wątpliwości, skontaktuj się z naszą infolinią:
+48 22 59 12 232
Koszt połączenia wg taryfy operatora.
Bardzo prosimy o zachowanie ostrożności. 
 

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.
Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. 

Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
Administrator danych
Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych
1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

Więcej szczegółów
Klauzula Informacyjna Cookies
Polityka prywatności

Polityka prywatności Akceptuję