Ustawa o usługach płatniczych

Od 24 października 2011 r. obowiązuje Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz.U. z 2011 r. Nr 199 poz. 1175 z późn. zm.). Stanowi ona implementację unijnej Dyrektywy 2007/64/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego (ang. Payment Services Directive lub PSD).

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. została dokonana szeroka nowelizacja Ustawy o usługach płatniczych poprzez jej dostosowanie do przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniającej dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylającej dyrektywę 2007/64/WE, dalej: „dyrektywa PSD 2” albo „PSD 2”. Dyrektywa PSD 2 w całości zastępuje stosowane dotychczas przepisy dyrektywy PSD.

Ustawa o usługach płatniczych jest aktem prawnym kompleksowo określającym zasady świadczenia usług płatniczych, w tym w szczególności:

  • warunki świadczenia usług płatniczych, w tym wymogi dotyczące przejrzystości postanowień umownych i obowiązków informacyjnych w zakresie świadczenia usług płatniczych,
  • poszczególne rodzaje usług płatniczych i podmioty mogące świadczyć te usługi,
  • prawa i obowiązki stron umów o świadczenie usług płatniczych,
  • zakres odpowiedzialności z tytułu wykonywania usług płatniczych,
  • warunki wydawania i wykupu pieniądza elektronicznego.
  • Zmiany od 20 grudnia 2018 roku:

    • W związku z ww. Ustawą, Bank Pekao S.A. wprowadził zmiany do obowiązujących regulacji bankowych, które dotyczą w szczególności:

      1. zmniejszenia kwoty odpowiedzialności klienta za nieautoryzowane transakcje ze 150 euro do 50 euro w sytuacjach, w których Klient taką odpowiedzialność ponosi,
      2. skrócenia czasu na rozpatrzenie reklamacji do 15 dni roboczych (lub 35 dni roboczych w szczególnie skomplikowanych przypadkach uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w terminie 15‑dniowym),
      3. skrócenia czasu na zwrot kwoty nieautoryzowanej transakcji do końca dnia roboczego następującego po dniu stwierdzenia wystąpienia nieautoryzowanej transakcji, którą został obciążony rachunek płatnika, lub po dniu otrzymania stosownego zgłoszenia,
      4. rozszerzenia zakresu terytorialno-walutowego stosowania przepisów Ustawy przy realizacji transakcji płatniczych,
      5. wycofania niektórych metod autoryzacji/potwierdzania transakcji zdalnych (karty kodów jednorazowych, aplikacji PekaoToken, tokena sprzętowego) – zmiana dotyczy nowo zawieranych umów, a jej wdrożenie w zakresie umów zawieranych wcześniej powinno zostać zrealizowane w 2019 r.,
      6. wycofania serwisu PekaoSMS oraz transakcji w serwisie automatycznym TelePekao (Uwaga! Kody SMS nadal mogą być stosowane do autoryzowania transakcji zdalnych zlecanych w Pekao24),
  • Zmiany od 14 września 2019 roku:

      1. wprowadzenie silnego uwierzytelnienia Klienta przy zdalnym dostępie do rachunku w sytuacjach wymaganych przez obowiązujące przepisy prawa,
      2. udostępnienie możliwości korzystania z usługi dostępu do informacji o rachunku, usługi inicjowania transakcji płatniczej oraz usługi zapytania o dostępność środków na rachunku, świadczonych przez dostawców tych usług.
  • Usługi płatnicze

    • Przez usługi płatnicze świadczone przez Bank rozumie się działalność polegającą na:

      1. przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywaniu wypłat gotówki z rachunku płatniczego oraz wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku,
      2. wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek Banku Pekao S.A. lub innego banku:
        1. przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty,
        2. przy użyciu karty płatniczej lub systemów bankowości elektronicznej (Pekao24),
        3. przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń,
      3. wykonywaniu transakcji płatniczych wymienionych w punkcie powyżej, w ciężar środków pieniężnych udostępnionych z tytuł kredytu,
      4. wydawaniu instrument w płatniczych,
      5. umożliwianiu akceptowania instrument w płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych instrumentem płatniczym, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, polegających w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy instrumentu płatniczego lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na rozliczaniu i rozrachunku tych transakcji w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring);
      6. świadczeniu usługi przekazu pieniężnego,
      7. świadczeniu usługi inicjowania transakcji płatniczej;
      8. świadczeniu usługi dostępu do informacji o rachunku.
  • Zakres terytorialny i walutowy ustawy

    • Przepisy ustawy stosuje się:

      1. z pewnymi wyjątkami: do transakcji płatniczych wykonywanych w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego - EOG (t.j. Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii lub Liechtensteinu) – w walucie państwa należącego do EOG,
      2. z większą liczbą wyjątków: do transakcji płatniczych wykonywanych w ramach EOG – w walucie państwa nienależącego do EOG,
      3. w jeszcze bardziej ograniczonym zakresie: do transakcji płatniczych wykonywanych do/z państw nienależących do EOG – w dowolnej walucie, tylko w zakresie, w jakim transakcja jest realizowana na terytorium EOG.

       

      KRAJ WALUTA
      Austria EUR
      Belgia EUR
      Bułgaria BGN
      Chorwacja HRK
      Cypr EUR
      Czechy CZK
      Dania DKK
      Estonia EUR
      Finlandia EUR
      Francja EUR
      Grecja EUR
      Hiszpania EUR
      Holandia EUR
      Irlandia EUR
      Islandia ISK
      Liechtenstein CHF
      Litwa LTL
      Luksemburg EUR
      Łotwa LVL
      Malta EUR
      Niemcy EUR
      Norwegia NOK
      Polska PLN
      Portugalia EUR
      Rumunia RON
      Słowacja EUR
      Słowenia EUR
      Szwecja SEK
      Węgry HUF
      Wielka Brytania GBP
      Włochy EUR

Zasady dotyczące Cookies

Uprzejmie informujemy, że w ramach naszej witryny używamy plików cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie oraz w sposób dostosowany do Twoich indywidualnych preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptujesz otrzymywanie plików cookies. Zmiany ustawień dla plików cookies możesz dokonać w każdym momencie użytkowania serwisu.

Zgadzam się na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, oraz w celach analitycznych, moich danych osobowych pozostawianych przeze mnie w ramach korzystania ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym zapisywanych w plikach cookies, przez Bank Pekao S.A. w celu marketingu produktów i usług podmiotów trzecich oraz i przez podmioty współpracujące z Bankiem w tym podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufanych partnerów. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Przyjmuję do wiadomości, że mogę  w dowolnym momencie wycofać tę zgodę np. poprzez jej odznaczenie pod klauzulą informacyjną cookies, znajdującą się na stronie. Wycofanie przeze mnie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie mojej zgody przed jej wycofaniem.

 

Podstawowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych

Administrator danych

Bank Polska Kasa Opieki S.A.
Podmioty z Grupy Kapitałowej Banku - pełna lista dostępna jest tutaj
Zaufani Partnerzy - pełna lista dostępna jest tutaj

Cele przetwarzania danych

1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne
2. Świadczenie usług Banku
3. Dopasowanie treści witryn internetowych Banku do Twoich zainteresowań
4. Wykrywanie botów i nadużyć w usługach Banku
5. Pomiary statystyczne i udoskonalenie usług Banku

Podstawy prawne przetwarzania danych

1. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług Banku - prawnie uzasadniony interes Banku
2. Marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne, dotyczący produktów lub usług podmiotów trzecich (podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy) - Twoja dobrowolna zgoda
3. Usługi Banku - niezbędność przetwarzania danych osobowych do wykonania umowy
4. Pozostałe cele - Uzasadniony interes Banku

Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora, w tym agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa. Podmioty z grupy kapitałowej Banku oraz Zaufani Partnerzy.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych; sprzeciwu wobec przetwarzania, inne prawa, o których mowa w szczegółowej informacji o przetwarzaniu danych.

  Szczegółowe informacje >>
Klauzula Informacyjna Cookies Polityka prywatności