Korekta prowizji za przelewy elektroniczne klientów biznesowych
-
Za co pobrane zostaną/zostały opłaty?
-
Opłaty zostaną/ zostały pobrane za polecenia przelewu, które Państwo zrealizowali w 2024 roku w serwisie internetowym Pekao24 dla firm lub aplikacji mobilnej PeoPay.
-
-
Co się stało, że nie wszystkie opłaty były pobierane na bieżąco?
-
W 2024 roku wystąpił błąd naliczania prowizji za polecenia przelewu, które Państwo zrealizowali w serwisie internetowym Pekao24 dla firm lub aplikacji mobilnej PeoPay. Spowodował on, że za część przelewów krajowych nie pobraliśmy należnych nam opłat.
Zidentyfikowaliśmy przyczynę tego błędu i go naprawiliśmy. Wprowadzone przez nas usprawnienia systemowe zmniejszą do minimum ryzyko wystąpienia podobnych błędów w przyszłości.
Zapewniamy Państwa, że wszystkie pobierane kwoty są zgodne z obowiązującą w banku Taryfą opłat i prowizji.
-
-
Dlaczego dopiero teraz pobierane są opłaty za operacje wykonane w 2024 roku?
-
Wynika to z konieczności odtworzenia archiwalnych danych, dokładnego przeliczenia liczby zrealizowanych przelewów, za które nie pobraliśmy opłat i przeliczania ich według obowiązujących Państwa stawek opłat (tabeli opłat i prowizji). Dodatkowo przygotowaliśmy dla Państwa dokument ze szczegółami korygowanych opłat za poszczególne miesiące 2024 roku i umieściliśmy go w e-Dokumentach w Pekao24/PeoPay.
-
-
Za co pobrana została/zostanie opłata?
-
W komunikacie umieszczonym w poczcie Pekao24/ PeoPay przekazaliśmy roczne podsumowanie dot. pobieranych opłat.
Znajdują się tam informacje:- ilu przelewów dotyczyły opłaty pobierane w poszczególnych miesiącach 2024 r.,
- jaka była łączna wysokość pierwotnie pobranych opłat,
- ile przelewów zrealizowali Państwo w 2024 roku,
- jaka powinna być łączna kwota prowizji za te operacje,
- z ile przelewów nie pobraliśmy wcześniej opłat i wykonujemy korektę,
- jaka jest łączna wysokość korekty opłat.
W komunikacie jest także informacja o rachunku z którego zostanie/ została pobrana prowizja oraz dacie pobrania opłat.
Szczegółowe dane za poszczególne miesiące 2024 roku znajdą Państwo w e-Dokumentach w Pekao24 dla firm/ aplikacji mobilnej PeoPay. Umieściliśmy tam dokument „Korekta prowizji za przelewy elektroniczne - 2024 r.”
-
-
Jakie informację znajdę w dokumencie „Korekta prowizji za przelewy elektroniczne - 2024 r.”?
-
W dokumencie „Korekta prowizji za przelewy elektroniczne - 2024 r.” znajdą Państwo informacje za poszczególne miesiące:
- numer rachunku, z którego wykonywane były przelewy,
- rodzaj przelewów,
- liczba zrealizowanych przelewów, za które powinniśmy pobrać prowizję,
- kwota prowizji, jaką powinniśmy pobrać pierwotnie (zł),
- liczba przelewów, za które pobraliśmy prowizję ,
- kwota prowizji, jaką pobraliśmy pierwotnie (zł),
- liczba przelewów, których dotyczy korekta,
- kwota prowizji, jaką pobierzemy/ pobraliśmy w wyniku korekty (zł).
-
-
Jak mogę sprawdzić prawidłowość pobranej opłaty?
-
Prawidłowość pobranych opłat mogą Państwo sprawdzić porównując przekazany w e-Dokumentach dokument, który dotyczy korekty z historią operacji (liczbą wykonanych przelewów i pobranych dotychczas opłat) dostępną w Pekao24 dla firm/ PeoPay.
-
-
Za jaki okres zostały pobrane opłaty?
-
Opłaty zostaną/ zostały pobrane za okres od stycznia do grudnia 2024 r.
Szczegóły znajdą Państwo w przesłanej wiadomości w poczcie Pekao24 dla firm/ PeoPay oraz dokumencie umieszczonym w e-Dokumentach.
-
-
Czy bank ma prawo pobrać opłaty za transakcje realizowane w zeszłym roku?
-
Tak, zgodnie z Art. 731 Kodeksu cywilnego bank ma prawo pobrać zaległe opłaty do 2 lat wstecz.
-
-
Czy w związku z tym koszt tych pobranych prowizji należy rozliczyć w ciężar 2024 r., czy 2025 r.?
-
Koszty, niezależnie od tego, którego okresu/ roku dotyczą należy rozliczać w roku / miesiącu, w którym rzeczywiście wystąpiły/ zostały zapłacone, czyli w tym przypadku - sierpień 2025 r.
-
-
Czy błąd został naprawiony i podobna sytuacja nie będzie miała miejsca w przyszłości?
-
Zidentyfikowaliśmy przyczynę tego błędu i go naprawiliśmy. Wprowadzone przez nas usprawnienia systemowe zmniejszą do minimum ryzyko wystąpienia podobnych błędów w przyszłości.
-
-
Kiedy pobierzemy prowizję/ kiedy prowizja została pobrana?
-
Korekta prowizji została wykonana/ zostanie wykonana 13 sierpnia 2025 r.
-
-
Co w sytuacji, gdy nie zapewnię/nie zapewniłem wymaganych środków na koncie?
-
W przypadku braku wystarczających środków na rachunku, prowizja zostanie pobrana w pierwszej kolejności po wpływie środków na rachunek.
-
-
Z jakim tytułem na wyciągu/ historii operacji zostanie pobrana opłata?
-
„Korekta niepobranych opłat za przelewy zrealizowane w systemie Pekao24/PeoPay w okresie od stycznia do grudnia 2024 r.”
-
-
Na bazie jakich zapisów z umowy/regulaminu bank pobiera te opłaty?
-
Uprawnienie banku do pobierania prowizji za realizację przelewów (czynności związanych z prowadzeniem rachunku bankowego) wynika zarówno z postanowień umowy rachunku, jak i regulaminu.
Odwołujemy się do obecnie obowiązujących wzorców.
- § 5 ust. 4 Umowy o świadczenie usług bankowych i prowadzenie rachunków, kart debetowych oraz o bankowość elektroniczną dla Biznesu – „Za czynności związane z prowadzeniem rachunków oraz z wykonywaniem usług/ operacji bankowych w imieniu i na rzecz posiadacza rachunku bank pobiera opłaty i prowizje zgodnie z obowiązującą w banku „Tabelą opłat i prowizji bankowych dla rachunków Konto Biznes z Żubrem oraz Konto Oszczędnościowe Biznes” oraz „Taryfą opłat i prowizji bankowych dla Biznesu”,
- § 2 ust. 1 i 2 Umowy Podstawowej - „1. Z tytułu czynności związanych z realizacją usług objętych Umową Bank pobiera od Klienta prowizje i opłaty. 2. Wysokość należnych Bankowi od Klienta prowizji i opłat określa: 1) porozumienie cenowe […], 2) w zakresie nieuregulowanym w dokumentach wskazanych w pkt 1) – wyciąg z „Taryfy prowizji i opłat [...]””,
- § 90 ust. 1 Regulaminu prowadzenia rachunków bankowych, debetowych kart płatniczych oraz lokat terminowych dla Biznesu w Banku Pekao S.A. – „Bank jest upoważniony do obciążania rachunku posiadacza rachunku z tytułu należnych bankowi prowizji i opłat, bez odrębnej dyspozycji posiadacza rachunku”,
- § 112 ust. 1 Regulaminu Rachunki, operacje i usługi bankowe Banku Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna dla Klientów Korporacyjnych oraz Małych i Średnich Przedsiębiorstw – „Bank jest upoważniony do obciążania Rachunku Rozliczeniowego Klienta z tytułu należnych Bankowi prowizji i opłat, bez odrębnej dyspozycji Klienta”,
- § 1 Rozdział 1 Taryfy opłat i prowizji bankowych dla Biznesu – „Jednostki organizacyjne Banku pobierają/ potrącają prowizje i opłaty za usługi według stawek określonych w niniejszej Taryfie opłat i prowizji bankowych dla Biznesu” (analogiczne zapisy znajdują się w Tabeli opłat i prowizji bankowych rachunku Konto Przekorzystne Biznes, Tabeli opłat i prowizji bankowych dla Biznesu w zakresie rachunków przejętych z Idea Banku S.A. oraz Tabeli opłat i prowizji bankowych dla rachunków Konto Biznes z Żubrem oraz Konto Oszczędnościowe Biznes),
- § 1 Rozdział 1 Taryfy prowizji i opłat bankowych dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw – „Bank pobiera/potrąca prowizje i opłaty za usługi według stawek określonych w niniejszej Taryfie […]”.
Wysokość stawek, prowizji i opłat pobieranych przez bank zostało opisane w Taryfie/ Tabeli. W zakresie stawek indywidualnie ustalanych – w umowie. Jednocześnie Taryfa/ Tabela określa terminy pobierania przez bank należnych opłat i prowizji (po wykonaniu transakcji płatniczej lub okresowo).
Należne bankowi prowizje i opłaty są pobierane przez bank bez dodatkowej dyspozycji klienta w tej sprawie. Co do zasady, podstawowymi warunkami do pobrania przez bank prowizji jest wymagalność przedmiotowego roszczenia oraz brak upływu określonego w ustawie terminu przedawnienia roszczenia (w zakresie dotyczącym roszczeń wynikających ze stosunku rachunku bankowego okres przedawnienia określony w art. 731 kodeksu cywilnego wynosi dwa lata).
- § 5 ust. 4 Umowy o świadczenie usług bankowych i prowadzenie rachunków, kart debetowych oraz o bankowość elektroniczną dla Biznesu – „Za czynności związane z prowadzeniem rachunków oraz z wykonywaniem usług/ operacji bankowych w imieniu i na rzecz posiadacza rachunku bank pobiera opłaty i prowizje zgodnie z obowiązującą w banku „Tabelą opłat i prowizji bankowych dla rachunków Konto Biznes z Żubrem oraz Konto Oszczędnościowe Biznes” oraz „Taryfą opłat i prowizji bankowych dla Biznesu”,
-
-
Czy/gdzie mogę dowiedzieć się czegoś więcej o pobranych opłatach?
-
Państwa doradca biznesowy w oddziale również dysponuje szczegółami naliczeń opłat, które Państwu przekazaliśmy w e-Dokumentach oraz posiada informacje na temat korekty tych opłat. Imię, nazwisko i numer telefonu doradcy znajdą Państwo w zakładce „Kontakt”. Informacje mogą Państwo otrzymać także w Centrum Wsparcia Klientów Firmowych: +48 519 299 900, które jest czynne całą dobę, 7 dni w tygodniu.
-