Prezes UOKiK uznał za niedozwolone postanowienia umowne klauzule modyfikacyjne zamieszczone w regulaminach (wzorcach umów) stosowanych przez Idea Bank S.A. dotyczących kredytów konsumenckich, kart kredytowych, rachunków rozliczeniowo-oszczędnościowych, kart debetowych i zakazał ich wykorzystywania. Szczegółowy wykaz klauzul modyfikacyjnych i wzorców umów, w których się znajdowały zamieszczony został poniżej.
-
Regulaminy
-
2019.03.23 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych
2019.03.23 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych2018.10.12 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych
2018.10.12 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych2018.06.08 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych
2018.06.08 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych2018.04.18 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych
2018.04.18 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych2017.03.31 Regulamin prowadzenia rachunkow bankowych dla klientów indywidualnych.pdf
2017.03.31 Regulamin prowadzenia rachunkow bankowych dla klientów indywidualnych.pdf2016.11.08 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych
2016.11.08 Regulamin prowadzenia rachunków bankowych dla klientów indywidualnych2016.07.01 Regulamin prowadzenia rachunkow bankowych dla klientów indywidualnych.pdf
2016.07.01 Regulamin prowadzenia rachunkow bankowych dla klientów indywidualnych.pdf
-
-
Taryfy opłat i prowizji
-
2019.05.14 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych i w walutach
2019.05.14 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych i w walutach2019.03.23 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w walutach
2019.03.23 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w walutach2018.10.31 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych
2018.10.31 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych2018.08.08 TOiP dla Podstawowego Rachunku Płatniczego
2018.08.08 TOiP dla Podstawowego Rachunku Płatniczego2016.06.28 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych
2016.06.28 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych2016.04.19 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych
2016.04.19 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych2015.02.02 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych
2015.02.02 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych2019.02.28 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych
2019.02.28 TOiP dla Rachunków Prowadzonych w Złotych2019.02.28 TOiP_dla_Rachunków_Prowadzonych_w_walutach.pdf
2019.02.28 TOiP_dla_Rachunków_Prowadzonych_w_walutach.pdf
-
-
Pytania i odpowiedzi
-
-
Jakich klientów dotyczy decyzja Prezesa UOKiK?
-
Decyzja Prezesa UOKiK dotyczy klientów, którzy zawierali umowy z byłym Idea Bankiem S.A. i jego oddziałem Lion’s Bankiem S.A.
-
-
Jakich umów/ produktów dotyczy decyzja Prezesa UOKiK?
-
Decyzja dotyczy umów zawartych z Idea Bankiem S.A.:
- w terminie od 17.04.2016 do 17.09.2019 r. o:
- rachunek oszczędnościowo- rozliczeniowy
- rachunek oszczędnościowy
- lokatę terminową
- bankowość elektroniczną
- kartę debetową
- w terminie od 17.04.2016 do 24.03.2019 r. o:- kredyt hipoteczny
- pożyczkę hipoteczną
- kredyt samochodowy
- limit w rachunku pod aktywa finansowe
- w terminie od 17.04.2016 do 31.03.2021 r. o:- limit w rachunku pod aktywa finansowe
- w terminie od 17.04.2016 do 17.09.2019 r. o:- Karta Kredytowa World i World Elite,
-
-
Dlaczego dostałem list, jaki jest powód wysłania tej korespondencji?
-
Prezes UOKiK uznał klauzule modyfikacyjne (przesłanki na bazie których Bank może zmienić zapisy w regulaminach i taryfach opłat i prowizji) za abuzywne czyli niezgodne z prawem i zakazał ich stosowania. Wykaz klauzul.
-
-
Dlaczego Bank Pekao S.A. wysłał do mnie list, ja nigdy nie bylem/ nie jestem klientem Pekao S.A? Dlaczego Bank Pekao S.A. przetwarza moje dane?
-
Bank Pekao S.A. działając jako następca prawny Idea Banku S.A. na podstawie decyzji Bankowego Funduszu Gwarancyjnego z dnia 30 grudnia 2020 r. jest zobowiązany do powiadomienia klientów, którzy zawarli z Idea Bankiem S.A. i jego oddziałem Lion’s Bankiem S.A. umowy, których dotyczy decyzja Prezesa UOKiK. Decyzja nakłada na Bank Pekao S.A. obowiązek powiadomienia wszystkich klientów, którzy zawarli z Idea Bankiem S.A. umowy w oparciu o wskazane w decyzji wzorce umowne.
-
-
Dlaczego wiadomość ta została wysłana listem papierowym a nie elektronicznie? (Idea Bank S.A. głównie korespondował z klientami elektronicznie).
-
Zgodnie z decyzją Prezesa UOKiK jesteśmy zobowiązani poinformować wszystkich klientów o wydaniu niniejszej decyzji i dostarczyć ją listownie.
-
-
Co oznacza dla mnie decyzja Prezesa UOKiK?
-
Zgodnie z decyzją UOKiK brzmienie klauzul modyfikacyjnych (podstaw do zmiany regulaminów i taryf prowizji i opłat) stosowanych przez były Idea Bank S.A. zostało uznane za abuzywne (niedozwolone). Zmiany dokonywane na ich podstawie uznane są za bezskuteczne. W związku z powyższym, jeżeli klient wyrazi taką wolę, nie będzie związany tymi postanowieniami z mocy prawa i nie będzie konieczne stwierdzenie ich bezskuteczności na drodze sądowej.
Przykładowo zmiany wysokości opłat, które były wprowadzane przez Idea Bank S.A. na podstawie tych klauzul modyfikacyjnych zostały nieskutecznie wprowadzone. Klient może zakwestionować różnicę pomiędzy opłatą przed i po zmianie, o ile faktycznie takie opłaty poniósł oraz może domagać się jej zwrotu.
W celu uzyskania szczegółowych informacji w tym zakresie zapraszamy do Oddziałów Banku po 20.10.2023r.
-
-
Czy niedozwolone klauzule modyfikacyjne dotyczyły sposobu naliczania odsetek na karcie kredytowej i czy mam prawo do zwrotu nienależnych bankowi odsetek?
-
Nie. Klauzule modyfikacyjne dotyczyły zmian w regulaminach i taryfach prowizji i opłat.
-
-
Czy niedozwolone klauzule modyfikacyjne dotyczyły sposobu naliczania odsetek za udzielenie/ prowadzenie kredytu i czy mam prawo do zwrotu nienależnych bankowi odsetek?
-
Nie. Klauzule modyfikacyjne dotyczyły zapisów w treści umów dot. zmian regulaminów i tabeli opłat i prowizji.
-
-
W jaki sposób mogę wystąpić o zwrot różnicy poniesionych przeze mnie kosztów obsługi produktów w trakcie trwania zakwestionowanego regulaminu/ wzorca umowy?
-
W dowolnym oddziale Banku Pekao S.A. należy złożyć wniosek o zwrot poniesionych kosztów w wysokości różnicy opłaty w stosunku do pierwotnej ceny, która została podwyższona wraz z nową taryfą prowizji i opłat zmienioną z wykorzystaniem zakwestionowanych klauzul modyfikacyjnych.
Wysokość zwrotu jest uzależniona od:
- wysokości prowizji/ opłaty, pomiędzy opłatą przed i po zmianie,
- liczby pobranych opłat i prowizji po podwyżce.
-
-
Jakich zmian w taryfie prowizji i opłat dokonywał Idea Bank?
-
Głównymi zmianami na przestrzeni lat 2016-2019 było zaokrąglenie opłat do pełnych złotych (wzrost niektórych opłat o 0,01zł), zwiększenie opłat za wpłatę we wpłatomacie (o 0,39% od sumy kwoty wpłat w miesiącu przekraczającej 100 000 PLN) oraz zwiększenie opłat za wypłaty w bankomacie (o 1% kwoty transakcji liczona od 6 transakcji). Opłaty za prowadzenie konta Idealnego, obsługę karty płatniczej i większość transakcji realizowanych w bankowości elektronicznej wynosiły 0zł. Taryfy prowizji i opłat których zmiana została zakwestionowana znajdują się powyżej.
-
-
Już dawno zakończyłem współpracę z Idea Bankiem S.A. Gdzie znajdę informację o zapłaconych przeze mnie opłatach i prowizjach?
-
Informacje o zmianach w taryfie Idea Bank S.A. wysyłał do każdego klienta w uzgodnionej z klientami formie dostarczania korespondencji. Klienci otrzymywali również informacje o pobieranych przez Idea Bank opłatach i prowizjach na wyciągach do rachunków przekazywanych na podany do kontaktu adres email lub na adres korespondencyjny.
-
-
Podpisałem aneks do umowy z Bankiem Pekao S.A. i nadal korzystam z rachunku - czy to pismo mnie również dotyczy i w jakim stopniu?
-
Decyzja UOKiK dotyczy brzmienia zapisów w regulaminach i w umowach stosowanych przez Idea Bank S.A. w przeszłości i do momentu podpisania aneksu z Bankiem Pekao S.A. Podpisując aneks z Bankiem Pekao S.A. brzmienie klauzul modyfikacyjnych zakwestionowanych przez UOKIK zostało zmienione na aktualnie obowiązujące wszystkich klientów w Banku Pekao S.A. Decyzja UOKIK dotyczy umów podpisanych z Idea Bankiem wskazanych w punkcie Jakich umów/ produktów dotyczy decyzja Prezesa UOKiK?
-
-
-