15.02.2024

Oszuści podszywają się pod Bank Pekao S. A. Bądź czujny!

Oszuści podszywają się pod Bank Pekao S. A. – uważaj na fałszywe reklamy w mediach społecznościowych. Nie daj się skusić rzekomym profitom. Do bankowości elektronicznej loguj się tylko na www.pekao24.pl lub w aplikacji PeoPay (pobranej z oficjalnego źródła). 

 

               

Jak wygląda schemat oszustwa?
Oszuści w mediach społecznościowych zamieszczają fałszywą reklamę banku i nakłaniają ofiarę do pobrania nowej wersji aplikacji mobilnej, która w rzeczywistości jest złośliwym oprogramowaniem. Złośliwa aplikacja prosi użytkownika o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej (numeru klienta i hasła). Jeśli ofiara da się zmanipulować i poda informacje, przestępcy mogą przejąć kontrolę nad jej urządzeniem i w konsekwencji rachunkiem bankowym (w tym uzyskać możliwość autoryzacji operacji bankowych).

 

                   
 
Jak się bronić przed oszustami?

  • Nie instaluj na komputerze i na urządzeniu mobilnym oprogramowania ze źródeł, do których nie masz zaufania. Uważnie czytaj opinie innych użytkowników o aplikacji, którą chcesz zainstalować;
  • Przed zalogowaniem do bankowości elektronicznej zawsze sprawdzaj czy adres strony jest poprawnyhttps://www.pekao24.pl/logowanie. Jeśli adres jest inny, nie podejmuj próby logowania;
  • Nigdy nie podawaj pełnego hasła do bankowości elektronicznej. Hasło do serwisu Pekao24 jest maskowane. Oznacza to, że podczas logowania musisz wpisać tylko niektóre jego znaki;
  • Uważnie czytaj komunikaty autoryzacyjne i nigdy nie potwierdzaj żadnych transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone;
  • Pamiętaj, podczas kontaktów telefonicznych nasz pracownik nigdy nie prosi o podanie loginu, hasła lub PINu. Logowanie do usług telefonicznych odbywa się zawsze w serwisach automatycznych;
  • Jeśli rozmowa z pracownikiem wzbudza Twój  niepokój lub wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z infolinią banku (+48 519 222 222). Numer infolinii wybierz na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie;
  • Możesz zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w PeoPay lub Pekao24 – podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj nie będzie to wiadomość SMS. Więcej o wizytówkach znajdziesz na stronie Banku Pekao S. A.

Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa?

  • Zadzwoń na naszą infolinię (+48 519 222 222) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
  • przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa,
  • zmień hasła do logowania do serwisu internetowego Pekao24 i aplikacji PeoPay,
  • złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze,
  • poinformuj później bank o złożeniu zawiadomienia dotyczącym podejrzenia popełnienia przestępstwa.

Centrum Bezpieczeństwa Banku Pekao S. A.