Żubr
na Wall Street
Przeprowadzaliśmy sztukę ze świata tradycyjnego do cyfrowego z poszanowaniem koncepcji artystycznej i strategii biznesowej.
Kaja Renkas, plakat z serii "Żubr na Wall Street"
Kultura obrazu, w której jesteśmy zanurzeni na co dzień, chętnie zestawia motywy popularne i elitarne, powodując, że mamy w przestrzeni wizualnej do czynienia z ciągłą ewolucją obrazu. Artyści coraz chętniej wracają do takiej stylistyki przekazu reklamowego, widząc potencjał w skali dotarcia ze swoją sztuką.
Korzystając z zainteresowania tym trendem, do współpracy komercyjnej zaprosiliśmy trójkę wybitnych polskich plakacistów – Kaję Renkas, Błażeja Ostoję Lniskiego oraz Lexa Drewinskiego. Przed artystami stanęło zadanie przygotowania na jubileusz 25-lecia Bankowości Prywatnej interpretacji symbolicznego motywu, jakim komunikujemy się z naszymi klientami.
„Żubr na Wall Street” – tak widzimy naszą prywatną bankowość. Z jednej strony to myślenie lokalne i bliska relacja z klientem, z drugiej – działanie globalne. Taki jest cel istnienia naszego Banku od momentu powstania. Motyw ten, z którym zmierzyli się artyści, to zatem metafora naszego Banku. Forma plakatu zaś dlatego, że jest to symboliczny powrót do wzorców graficznych, które przez dziesięciolecia budowały wizerunek Banku Pekao w świadomości Polaków w kraju i za granicą. Sięgnęliśmy do naszych archiwów, by pokazać „przestrzeń wolności artystycznej”, jaką w socrealistycznej rzeczywistości PRL był plakat reklamowy. I wrócić do kanonu wzorców komunikacji wizualnej, które stworzyli dla Banku wybitni artyści. Z perspektywy lat widać, jak znaczący ślad pozostawiła w historii polskiej sztuki użytkowej działalność twórców związanych z Polską Szkołą Plakatu.
Kaja Renkas
Projektantka, plakacistka, artystka działająca w przestrzeniach najnowszych technologii cyfrowych. W swoich pracach nieustannie odkrywa nowe obszary do eksploracji. Ostatnio w swojej twórczości łączy warsztat tradycyjny z możliwościami, jakie daje praca z augmented reality. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, dyplom uzyskała w dziedzinie grafiki warsztatowej. Swoją edukację kontynuowała na Wydziale Artystycznym Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie uzyskała stopień doktora habilitowanego, obecnie pracuje tam na stanowisku profesora.
Artystka swoje prace prezentowała podczas wielu wystaw indywidualnych w znaczących miejscach na świecie m.in.: Haight Street Art Center, San Francisco, USA; Gallery 215, Northern Illinois University, DeKalb, USA; 2600 Cherokee Street, St. Louis, USA; Galería Luis Nishizawa, Mexico City, Meksyk; Gallery of the Belarusian Academy of Fine Arts, Minsk, Białoruś; Gallery Zed, Leuven, Belgia; Polish Poster Gallery, Berlin, Niemcy; Gallery Kotlawnia, Koszyce, Słowacja; Dydo Poster Gallery, Kraków Polska, Galeria Plakatu Polskiego, Wrocław, Historische Stadtmuseum Iserlohn, Niemcy itd.
Swoją pasję podróżowania łączy często z wizytami na uczelniach położonych w różnych zakątkach globu. Wykłady oraz warsztaty dotyczące sztuki plakatu prowadziła w wielu miejscach Europy i świata (m.in. w USA, Meksyku, Rumunii, Turcji, na Węgrzech, w Belgii, Niemczech).
W swojej twórczości eksperymentuje, odkrywa nowe obszary, ma na koncie współpracę z projektantami mody: serię jej grafik można było zobaczyć m.in. w kolekcjach Medicine, Lolipop czy Imago-art. Projektuje scenografie teatralne, jednak nadal głównym obszarem jej pracy jest plakat. Tworzy kampanie dla festiwali, instytucj kultury, teatrów.
Błażej Ostoja Lniski
Urodzony w 1974 roku w Czersku. Artysta malarz, artysta grafik (warsztatowy) – głównie litograf, projektant książek, plakatów, krojów pism. W latach 1994–1999 studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem rektorskim na Wydziale Malarstwa u prof. Rajmunda Ziemskiego, aneks z litografii u prof. Władysława Winieckiego.
Od 1999 roku nieprzerwanie związany z macierzystą uczelnią. Profesor sztuk plastycznych od 2013 roku. Kierownik Pracowni Litografii na Wydziale Grafiki od 2008 roku. Prodziekan Wydziału Grafiki (2008–2012), kierownik Niestacjonarnych Studiów Doktoranckich przy Wydziale Grafiki (2008–2012), dziekan Wydziału Grafiki (2012–2016, 2016–2020), rektor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2020–2024).
Udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych oraz liczne wystawy indywidualne w kraju i za granicą, m.in.: Bułgarski Instytut Kultury, Dwóch Rektorów na jednej wystawie plakatów, Warszawa 2022; Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie, 2021; Palazzo Mora, Refuges of Images – wystawa malarstwa zorganizowana przez Fundację GAA podczas 58. Międzynarodowej Wystawy Sztuki – La Biennale di Venezia, 2019; Mazowiecki Instytut Kultury, Galeria XXI, Miejsce – wystawa malarstwa, Warszawa 2018; Instytut Polski w Sofii, „Strategia palimpsestu” – wystawa litografii, Bułgaria 2017; Muzeum Historyczno-Etnograficzne, Galeria Współczesnej Sztuki Polskiej, „Ostoja Lniscy. Pomiędzy akademią a sztuką ludową. Rodzinny dwugłos o sztuce” – wystawa multidyscyplinarna, Chojnice 2015; Galeria Test, „Stać się oknem” – wystawa malarstwa, Warszawa 2013; Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej, „Pismo, figura, powtórzenie” – wystawa malarstwa, Słupsk 2012; Instytut Polski w Sztokholmie – wystawa litografii, 2004; Galeria Sztuki Współczesnej Oranżeria – wystawa malarstwa, Warszawa/Jabłonna 2011.
Członek Komitetu Honorowego obchodów jubileuszu Odbudowy Zamku Królewskiego. Członek Rady Centrum Badań nad Kulturą Warszawy Uniwersytetu Warszawskiego. Członek Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Prace w zbiorach: Muzeum Narodowego w Warszawie, Biblioteki Narodowej w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej im. Witolda Gombrowicza w Kielcach, Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, Muzeum Historyczno-Etnograficznego w Chojnicach, Kolekcji Grafiki Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, Państwowego Muzeum Sztuki w Nowosybirsku w Rosji.
Lex Drewinski
Prof. dr hab. Lex Drewinski urodził się w 1951 roku w Szczecinie. Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu w latach 1976–1981. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni plakatu prof. Waldemara Świerzego. Doktorat w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. Habilitacja na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu w 2011 roku. Nominacja na profesora sztuk plastycznych wręczona przez Prezydenta RP w roku 2015. Od roku 1981 współpraca w charakterze plakacisty z Pol-Filmem w Warszawie. Reżyser i scenarzysta w Studiu Filmów Animowanych w Poznaniu w latach 1983–1985.
W roku 1985 wyemigrował do Berlina Zachodniego, gdzie m.in. kształcił się w dziedzinie grafika komputerowego (Instytut CIMDATA GmbH). W roku 1992 wygrał konkurs na stanowisko profesora na Wydziale Grafik Design w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie (Niemcy), gdzie prowadził własną pracownię Grafik-Design Konzeption und Entwurf do emerytury w roku 2017. Równolegle od roku 2010 do dziś jest kierownikiem Pracowni Multimedialnego Projektowania Graficznego w Akademii Sztuki w Szczecinie. W latach 2002–2016 stały felietonista kwartalnika dla projektantów „2+3D”. Członek honorowy Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej. Od 2016 roku Honorowy Ambasador miasta Szczecina.
Zdobył ponad 200 nagród i wyróżnień głównie międzynarodowych, jak np. 2 x Grand Prix – International Poster Competion „Ekoplagat” Żilina, Słowacja (2020 i 2014) • Brązowy Medal – International Biennial of the Poster, La Paz, Boliwia (2019/2020) • Złoty Medal i Grand Prix – Virtual Biennale Prague, Czechy (2018 i 2011) • 1. nagroda, 1st International Multi-Media Szajna Festival – Rzeszów (2008) • 1. nagroda, IV Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego, Oświęcim/Auschwitz (2012) • 1. nagroda, Leipzig Poster Prize „Complete Works” – III International Poster Exhibition, Lipsk, Niemcy (2016) • 1. i 2. nagroda – 7e Triennale Internationale de l’Affiche Politique, Mons, Belgia (1998 i 1995) • 2 x Award Winner, Colorado International Invitational Poster Exhibition, Fort Collins Co. USA (2013 i 2001) • Grand Prix, Awakening World Awards, Teheran, Iran (2012) • 2 x Złoty Medal, International Biennial of the Poster in Mexico, Meksyk (2010 i 1998) • Medal Brązowy, Srebrny i Złoty, Biennale Plakatu Polskiego, Katowice (2019, 2009 i 1998) • 2 x Grand Prix (1999 i 1993), 4 x Złoty Medal (2010, 2008, 2004 i 1995), 3 x Srebrny Medal (2014, 2011 i 1991), Brązowy Medal (2012) – Międzynarodowa Wystawa „Satyrykon”, Legnica. Ponad 70 wystaw indywidualnych, m.in. w Atenach, Barcelonie, Berlinie, Damaszku, Guadalajarze, Londynie, Madrycie, Meksyku, Nikozji, Pekinie, Sztokholmie i Quito. Od końca lat 80. bierze czynny udział w niemal wszystkich najważniejszych prezentacjach plakatu na świecie. Prace w zbiorach: Museum für Gestaltung, Zurych • Museo Franz Mayer, Meksyk (miasto) • Kunstmuseum Dieselkraftwerk, Cottbus • Muzeum Narodowe w Poznaniu • Muzeum Plakatu w Wilanowie • Muzeum Miasta Katowice • Deutsches Plakat Museum, Essen • Museum of Art, Tel Aviv • Center for the Study of Political Graphics, Los Angeles • Poster Museum, Ogaki • Deutsches Polen-Institut, Darmstadt • The House of European History, Bruksela • Victoria & Albert Museum, Londyn i innych.
www.lexdrewinski.com
Album „Żubr na Wall Street”